Sida 1 av 1
Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 01:20
av Mogge16v
Hej tänkte höra hur det är med sänkningen av volvo 740 är det bara kapa av fjädrarna och hur mycket ska man kapa , vilka risker finns det? osv.
och kan man eventuellt ta bort dom eller? :)
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 07:00
av White
Menar du ta bort fjädrarna helt tycker jag definitivt INTE att du skall göra det! Bilen blir totalt livsfarlig om du hamnar i en undanmanöver
situation!
Vettigt är väl en 40/40 sänkning av bilen, då har hu fortfarande ganska hygglig fjädringsväg kvar. Många sänker 60 fram, men då har du
inte mycket fjädringsväg kvar innan den står i genomslagsgummina.
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 07:17
av Mogge16v
White skrev:Menar du ta bort fjädrarna helt tycker jag definitivt INTE att du skall göra det! Bilen blir totalt livsfarlig om du hamnar i en undanmanöver
situation!
Vettigt är väl en 40/40 sänkning av bilen, då har hu fortfarande ganska hygglig fjädringsväg kvar. Många sänker 60 fram, men då har du
inte mycket fjädringsväg kvar innan den står i genomslagsgummina.
Vad är riskerna med att kapa själv? :)
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 07:35
av White
Är väl inga direkta risker med att kapa själv. Men det hade kanske inte skadat med "riktiga" sänkfjädrar som är lite hårdare?
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 13:52
av robinb3rgsten
Allt beror väl på hur lågt du vill ha det? Prova med 2 varv runtom sen är de bara ta ett halvvarv till om de blir för lite. Kör gärna en sväng i mellan. När ha kapar brukar ja kapa av fjädern nästan helt sen klappa till med slägga när de nästan är av. Då brukar man slippa att skivan på rondellen går i 2000 bitar. Använd handskar långärmat o skyddsgkasögon
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 14:32
av ThomasT
Mogge16v skrev:White skrev:Menar du ta bort fjädrarna helt tycker jag definitivt INTE att du skall göra det! Bilen blir totalt livsfarlig om du hamnar i en undanmanöver
situation!
Vettigt är väl en 40/40 sänkning av bilen, då har hu fortfarande ganska hygglig fjädringsväg kvar. Många sänker 60 fram, men då har du
inte mycket fjädringsväg kvar innan den står i genomslagsgummina.
Vad är riskerna med att kapa själv? :)
Om du kapar fjädern, tänk på att den inte får vara lös vid full utfjädring utan den måste alltid sitta i spänn. Om du ändå vill kapa fjädern så mycket så att den blir lös så måste du montera en utfjädringsbegränsning.
Räkna dock inte med att väghållningen blir något vidare... man ser tyvärr ganska ofta 18åringar med fjäderkapade bilar som studsar fram utan någon som helst form av väghållning, ser helt livsfarligt ut... men det ser fränt ut utanför McDonalds...
Ett exempel:

Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 14:52
av White
Nej väghållning är INTE att studsa fram genom rondellerna!
Re: Sänkning av volvo 740 -90
Postat: mån 19 sep 2016, 15:27
av lennarte
Tänk också på att GLT med 16V motorn från fabriken är utrustad med kraftigare fjädrar och stötdämpare för
bättre väghållning än modeller med den "vanliga" B230F motorn, förstör inte det. Jag har fortfarande betydligt bättre väghållning i min GLT än motsvarande GL modeller. Efter 43000 mil med original dämpare och fjädrar fram. Bak bytte vi (svågern hade bilen då) det till Biltemas husvagnsfjädrar och gasstötdämpare för c:a 10 - 12 år sedan när den började bli "låg". Vi kom inte över tullens gupp i Trelleborg när vi varit och handlat i Tyskland....
