Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johanb98
Tjenare! Har nyss bytat topplock på min 940 och den startade och gick fint fram tills idag. Nu är den helt död och tänder endast till på startgas. Har bränsle fram till fuelrailen men spridarna vägrar att öppna. Har även kollat och mätt impulsgivaren. Nu står det helt stilla och jag vet inte vad jag ska ta mig till här näst. Skulle vara väldigt tacksam om där finns någon som skulle kunna komma med några kloka ideer. Tack så länge! :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan kolla felkoder. Det är inte säkert att det finns några eftersom den funkade när du ställde den, men kolla kan vara en hjälp ändå. Man kan även via felkodsdosan även kolla att spridarrelä, vevaxelgivare m.m fungerar.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Har du en -96 eller nyare är det ett OBD uttag i mittkonsolen och då är det inte lika enkelt, men det går att lösa
av NilsO
Det brukar inte sättas några felkoder när motorn inte startar.

Men om du skriver vilken årsmodell och motor det är så kanske det går att ge lite mer konkreta förslag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kollar länken jag skickade så står det bl.a så här

Diagnosfunktion 3. Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.
Elkylfläkt halvfart
Elkylfläkt helfart
Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Magnetventilen för kolfiltret
Kallstartsventil

Fungerar inte insprutningsventilerna (spridarna), fungerar förmodligen inte spridarrelät, fungerar spridarna behöver du inte leta efter det. På vissa modeller sitter det på innerskärmen framför fjädertornet.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]