Sida 1 av 1
Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93 HJÄLP!
Postat: sön 04 sep 2016, 10:38
av LucaToni
Fick för 3000 mil sedan en läckande slavcylinder o lite svampig koppling. Bytte ut de slitna packningarna och allt var frid o fröjd.
Nu dök liknande problem upp igen dock med mindre läckage fast kopplingen tenderar att fastna i intryckt läge. Kröp under bilen och kände på kopplingsarmen och det visar sig att den har lite stor rörelsemån upp och ner, någon cm. Antar att den bara borde röra sig fram och tillbaka.
Bilen är inte värd mycket men skulle gärna laga den men så billigt som möjligt. Vad skulle ni satsa på?
Ny slavcylinder?ny kopplingsarm? Ny koppling? Påsvetsat mutter el liknande?
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93
Postat: sön 04 sep 2016, 18:26
av rid54
Ny kopplingshuvudcylinder skulle jag kunna tänka mig är ett alternativ till. Borde inte vara så dyrt.
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93
Postat: sön 04 sep 2016, 18:48
av LucaToni
Kan de va den också? Den borde väl inte påverka så att kopplingen fastnar intryckt :???:
Glömde tillägga att damasken på slavcylindern va lös, kan det vara pga det?
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93
Postat: sön 04 sep 2016, 19:54
av LucaToni
Utöver att damasken var lös så stack kolven ut en liten bit(~3mm) när kopplingen var intryckt, ska den göra det?!
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93 HJÄLP!
Postat: sön 04 sep 2016, 21:45
av rid54
Huvudcylindern kan konstra på fler sätt, bland annat kan den kärva. Man kan inte bortse från den om systemet krånglar.
Det måste finnas nån justeringsinstruktion för kopplingen, dvs hur grejerna ska sitta (spel osv) när man sätter ihop den. Om spelet i rörelseriktningen är OK och kopplingen fungerar, dvs inte slirar och kan kopplas ur ordentligt, så är grejerna nog inte mekaniskt trasiga. Hydrauliken, däremot, kan som sagt ge en del lustiga symptom när den börjar bli gammal. Att damasken sitter löst tror jag inte påverkar pedalkänslan, men det är ju risk att det kommer in smuts o fukt i slavcylindern.
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93 HJÄLP!
Postat: mån 05 sep 2016, 12:00
av lennarte
LucaToni skrev: Kröp under bilen och kände på kopplingsarmen och det visar sig att den har lite stor rörelsemån upp och ner, någon cm.
Menar du armen som går in i kåpan?. Den sitter på en kula innanför gummit och ska vara låst med en tunn fjäder. Den kan "hoppa ur" om man är där och "grejar" och då kommer gaffeln i urtrampningslagret i fel läge och det kanske kan "hänga sig". När det gäller den hydrauliska kopplingen så finns det inget att justera om allt "står rätt till". Det är tryckplattan i sig som trycker tillbaka urtrampningslagret/kopplingsgaffeln som trycker in kolven i slavcylindern "lagom" mycket. När kopplingen sedan slits, trycks kolven längre och längre tillbaka in i slavcylindern tills den bottnar. Då börjar lamellerna slira och kopplingen ska bytas.
Men, det händer att "mindre seriösa" människor i detta fall
slipar ner tryckstången en liten bit så slutar det (för tillfället) att slira på lamellerna och du kan lugnt sälja bilen som "bra fungerande". När det sedan byts koppling kommer kolven i slavcylindern att
tryckas för långt ut och kolven kan "kantra" och fastna. Det kan vara andra fel också men kolla på kopplingsgaffelns kula och kolla på "pinnen" (tryckstången) mellan cylindern och kopplingsgaffeln om det syns någon åverkan. Jag vet tyvärr inte måttet på stången, kanske någon annan vet?
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93 HJÄLP!
Postat: mån 05 sep 2016, 14:46
av LucaToni
@rid54 - Ja, det var det jag tänkte med damasken att den sliter in skit och tillslut kärvar cylindern.
@lennarte - Ja, menar den armen. Sitter den kulan åtkomligt från utsidan?
Kopplingen är inte bytt så det borde inte vara någon tidigare fullösning som orsakat problemet.
Tycker att kolven är för långt ut vid när kopplingen är intryckt, tog en bild:
Någon som vet hur långt den eg ska gå?
Re: Slavcylinder/kopplingsarm/koppling 940 -93 HJÄLP!
Postat: tis 06 sep 2016, 13:11
av lennarte
LucaToni skrev:lennarte - Ja, menar den armen. Sitter den kulan åtkomligt från utsidan?
Hittade en (dålig) bild på hur det ser ut (M45, 4-växlad), kan vara en med vajer koppling. Från början sitter där ett gummi får det 4-kantiga hålet, men det ser ut som (om man vet var den sitter) kulan som armen ska sitta på (den sitter inte där om det är vajerkoppling). Normalt ska den inte (armen) kunna hoppa loss och den tunna fjädern (bockad ståltråd) ska bara hålla den på plats vid montering. På bilden ser man att armen inte sitter på kulan. Kulan sitter i den röda ringen. Kulan är justerbar, den är gängad i kåpan och kan flyttad frammåt om man lägger brickor bakom. Ska normalt inte behövas, men du kan ju kolla att den sitter fast och att armen sitter där den ska. Det ska gå att röra den lite upp och ner (glappet i gaffeländen mot urtrampningslagret) men det ska inte gå att röra den ut och in