Sida 1 av 2
Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: fre 26 aug 2016, 21:19
av Tortimer
Hej!
Jag har fått ett litet problem med min 740.
Kort info:
740 GLT modell -90
88-10/93
Motor: B234F
2.3 16v
2316 cc – 155 HP
Det är nämligen så att min kamrem bestämde sig för att ge upp helt plötsligt under färd. Det dunsade till, oljelampan tändes och så rullade det inte så mycket längre. Och jag har läst att den motorn jag har i bilen (B234F) är väldigt känslig för just kamremsbrott. För att citera det jag läst så är mina ”ventiler troligtvis sallad”.
Jag vill såklart inte skiljas från min pärla men min plånbok är, i egenskap av student, inte jättestor. Jag undrar därför om ni har några kloka råd rörande hur jag går vidare med felsökning.
Kommer jag behöva ny kamrem för att kontrollera funktion, eller kan jag se om det är kört redan innan? Kan jag t ex ta av ventilkåpan och undersöka?
Och om det är totalkvadd är det nytt topplock eller ny motor (från donatorbil) som gäller då?
Tack på förhand!
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: fre 26 aug 2016, 23:49
av volvo244gle
Hej, och välkommen hit!.. :)
Men tyvärr; gick kamremmen på den motorn så kan man med stor säkerhet säga att det finns krökta ventiler.

Toppen måste av och skadan bedömas.
Renovering, eller ny topp är det som gäller därefter om kolvarna har klarat sig.
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 00:03
av SkauneJohan
volvo244gle skrev:Hej, och välkommen hit!.. :)
Men tyvärr; gick kamremmen på den motorn så kan man med stor säkerhet säga att det finns krökta ventiler.
Toppen måste av och skadan bedömas.
Renovering, eller ny topp är det som gäller därefter om kolvarna har klarat sig.
ibland är det bara krökta ventiler, ibland är även kolvar o mer skadat
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 00:49
av roh66
Hej!
Råkade ut för liknande på min glt 16v men där var det rörpinnen på ena kamdrevet som gick av.
Det jag ville berätta är att kostnaden för den reparationen gick på ca: 3000 sek.
Då byttes 4 avgas ventiler + alla ventiltätn. + packningar + topplocksbultar. Ny kamremm.
Toplocksbultarna kan du återanvända om dem inte har "sträckt" sig. Bara dem kostar runt 6-7 hundra.
Jobbet gjorde jag själv.
3000 sek. är nog det absolutt minsta då får räkna med, men som skrivits tidigare i forumet så måste
toppen av först. Då först är det möjligt göra en exakt kostnadsbedömning av skadan.
Mvh.R.
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 07:56
av Tortimer
Hej igen!
Tack alla för era svar. Då får jag se till att plocka av topplocket och titta. Är det någon som vet en bra guide för det, bildserie eller youtube-film? Jag har Haynesboken för bilen men den är lite torr bitvis.
Är under lite tidspress då jag hoppas ha utrett skadans utbredning innan tisdag (30/8) då mekonomen har 2 timmar (18-20) med 25% rabatt i butikerna och sex timmar (18-24) i webshoppen.
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 09:57
av NilsO
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 10:17
av Tortimer
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 16:53
av nivenko
det finns någon som säljer renoverade toppar på på bildelsbasen. De har dock ingen prisuppgift angiven.
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: lör 27 aug 2016, 22:46
av Tortimer
nivenko skrev:det finns någon som säljer renoverade toppar på på bildelsbasen. De har dock ingen prisuppgift angiven.
Tack!
En ny fråga; sitter och läser i guiderna för hur man tar av topplocket och de nämner flera specialverktyg (bl a för att ta av kugghjulen från kamaxlarna och sedan för att plocka av själva kamaxlarna). Kommer jag behöva det för att plocka av själva toppen? Eller är det sen om jag faktiskt vill skruva isär den?
Re: Kamremsbrott 740 -90 B234F 16v
Postat: sön 28 aug 2016, 02:09
av nivenko
Det är vetlanda bildemontering som har ett par topplock. De kräver det gamla i utbyte. Googla på topplock b234 så hittar du ett renoverat i dalarna på blocket. De vill ha 4500:-. Med tanke på att det är renoverat är det antagligen prisvärt.