Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MartinEkdahl
Tjena, köpte en 940T för ett tag sedan och den har alltid dragit mycket bensin, tankade på 10 liter och kom 5 mil så ungefär 2 liter milen, jag har bytt tändstift, Olja, Oljefilter, kollat LMM, bytt Lambda men problemet kvarstår, vet även att det är läckage i avgassystemet men kan det verkligen göra så mycket så att bilen drar 2 liter milen? Var även inne och besiktade och fick avslag på CO-Halt Tomgång för hög, ska ligga på 0,3 ligger på 3,3, HC-Halt tomgång för hög, ligger på 157 ska ligga på 100, CO-HALT Förhöjd tomgång låg på 7,2 ska ligga på 0,3 och Lambda värde låg på 0,83 ska ligga mellan 0,96-1,04. Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska göra längre.

MVH
av MartinEkdahl
White skrev:Av någon anledning går den för fett! Är det läckage innan lambdasonden?
Det läcker lite i grenröret, men det är ingen större mängd, tror det kan vara en spricka
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla läckor mellan LMM och katalysatorn påverkar bränsleförbrukningen negativt. Det beror (i princip) på att syre i luft som inte passerat LMM-en gör att Lambdasonden lurar bränsleboxen att tro motorn "går magert" och boxen "fettar upp" med mer bensin. Det gäller alltså även små läckor och även på avgassidan.
av MartinEkdahl
lennarte skrev:Alla läckor mellan LMM och katalysatorn påverkar bränsleförbrukningen negativt. Det beror (i princip) på att syre i luft som inte passerat LMM-en gör att Lambdasonden lurar bränsleboxen att tro motorn "går magert" och boxen "fettar upp" med mer bensin. Det gäller alltså även små läckor och även på avgassidan.
Så alltså bör jag leta efter sprickor, hur gör jag det lättast från lmm? Och hur gör jag det från grenröret?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla alla slangar efter sprickor, sätt slangklammer till och från tomgångsmotorn, kolla efter sprickor i den grova slangen mellan LMM och spjällhus. Vevhusventilationen har en klenare slang som (på min B234F motor) sitter mellan vevhusventilationen och spjällhuset. När jag hade probem med min (drygt 1,6 l/mil) tog jag loss och pluggade alla slangar på insuget och konstaterade att vakuumtanken som "hjälper till" att sköta värmeanläggningen (har AC) var läck någonstans så den är fortfarande pluggad. Sprayade massor av startgas runt insugningspackningen utan att det avslöjade någon läcka. När jag senare ändå plockade bort insuget för att byta oljefällan var det en läcka vid 4-de cylindern. När jag kollade grenrörspackningen, när motorn är kall kan man (om man plockar bord värmeskyddet) känna med ovansidan på handen efter läckor. Knappt en minut, sedan blir det för varmt. Hittade en läcka vid första cylindern (rakt framåt vid första pinnbulten), men när jag bytte packningarna så såg man tydligt att det läckt vid både 3-an och 4-ans cylindrar. Det var även läck på packningen mellan grenröret och främre avgasröret. Motorn hade då gått c:a 40000 mil och funkade bra, men det var fortfarande hög bränsleförbrukning + att helt plötligt blev det hög tomgång vid vissa tillfällen (upp till 2000 varv och ibland över). Det var ett helt annant fel, gasspjället hade lossnat på spjällaxeln och "rörde sig" lite fram och tillbaka. Efter en (grundlig) rengöring och renslipning av "slitryggar i spjällhuset och "finputsning" av spjället (filade kanten skarp) injustering (stoppskruven utskruvad) och locktitade skruvar så fungerade det också. Då sprack röret mellan kopplingen till främre röret och katalysatorn. Jag köpte "lösa" rörbitar och bytte den bakre delen på främre röret, den främre delen på katalysatorn och (när jag ändå hade den på bänken) bytte även det bakre röret på katalysatorn. Efter all detta (det tog flera år) så hade bränsleförbrukningen sjunkit till c:a 1,1 - 1,2 l/mil. Bilen är en -88B så den går under dom gamla avgasreglerna, annars hade den aldrig fått godkänt i besiktningen under dom åren för CO-halten låg på 1,5 - 3 % under denna tid (3,5 är godkänt på dessa modeller) Det blev en massa skrivet men det var inte meningen från början, det "bara blev" så. Du har ju dessutom en turbo så det skiljer ju på en hel del detaljer, men principen är densamma. Det finns en del trådar om denna 745-a och en del bilder (bl.a när jag svetsade om katalysatorn) om du söker på bränsleproblem B234F eller kanske bara problem B234F
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av MartinEkdahl
lennarte skrev:Kolla alla slangar efter sprickor, sätt slangklammer till och från tomgångsmotorn, kolla efter sprickor i den grova slangen mellan LMM och spjällhus. Vevhusventilationen har en klenare slang som (på min B234F motor) sitter mellan vevhusventilationen och spjällhuset. När jag hade probem med min (drygt 1,6 l/mil) tog jag loss och pluggade alla slangar på insuget och konstaterade att vakuumtanken som "hjälper till" att sköta värmeanläggningen (har AC) var läck någonstans så den är fortfarande pluggad. Sprayade massor av startgas runt insugningspackningen utan att det avslöjade någon läcka. När jag senare ändå plockade bort insuget för att byta oljefällan var det en läcka vid 4-de cylindern. När jag kollade grenrörspackningen, när motorn är kall kan man (om man plockar bord värmeskyddet) känna med ovansidan på handen efter läckor. Knappt en minut, sedan blir det för varmt. Hittade en läcka vid första cylindern (rakt framåt vid första pinnbulten), men när jag bytte packningarna så såg man tydligt att det läckt vid både 3-an och 4-ans cylindrar. Det var även läck på packningen mellan grenröret och främre avgasröret. Motorn hade då gått c:a 40000 mil och funkade bra, men det var fortfarande hög bränsleförbrukning + att helt plötligt blev det hög tomgång vid vissa tillfällen (upp till 2000 varv och ibland över). Det var ett helt annant fel, gasspjället hade lossnat på spjällaxeln och "rörde sig" lite fram och tillbaka. Efter en (grundlig) rengöring och renslipning av "slitryggar i spjällhuset och "finputsning" av spjället (filade kanten skarp) injustering (stoppskruven utskruvad) och locktitade skruvar så fungerade det också. Då sprack röret mellan kopplingen till främre röret och katalysatorn. Jag köpte "lösa" rörbitar och bytte den bakre delen på främre röret, den främre delen på katalysatorn och (när jag ändå hade den på bänken) bytte även det bakre röret på katalysatorn. Efter all detta (det tog flera år) så hade bränsleförbrukningen sjunkit till c:a 1,1 - 1,2 l/mil. Bilen är en -88B så den går under dom gamla avgasreglerna, annars hade den aldrig fått godkänt i besiktningen under dom åren för CO-halten låg på 1,5 - 3 % under denna tid (3,5 är godkänt på dessa modeller) Det blev en massa skrivet men det var inte meningen från början, det "bara blev" så. Du har ju dessutom en turbo så det skiljer ju på en hel del detaljer, men principen är densamma. Det finns en del trådar om denna 745-a och en del bilder (bl.a när jag svetsade om katalysatorn) om du söker på bränsleproblem B234F eller kanske bara problem B234F
Tack för svar! ska genast börja felsöka :D
av NilsO
Avgasreningslampan ("lambdalampan") borde lysa med de avgasvärdena. Då finns det felkoder att läsa ut, som kan säga något.

Att den drar så mycket beror antagligen på att motorstyrningen arbetar i "nödläge". När motorstyrningen av någon anledning inte klarar att reglera bränsleblandningen så att den blir precis rätt, får motorn istället för säkerhets skull en rejält fet blandning. Det innebär mindre risk för skador än om den går magert.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]