Sida 1 av 2
oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: tis 23 aug 2016, 16:45
av nivenko
När jag lämnade in bilen för tre år sedan byttes packningen under overdivern ut mot ny då den tidigare ägaren påtalade det. Nu när det har varit blött ute så har jag sett att det läcker olja igen och det finns oljedroppar under overdrivern igen.Då det inte hjälpte med ny packning undrar jag vad man kan göra för att stoppa detta. Det försvinner c:a 1/2 liter per år. När jag skulle kolla nivån idag satt bulten som berg så jag fick inte loss den med ett spärrskaft. Dum fråga kanske, men visst är det moturs man ska skruva loss den? Kan jag skada något om jag ett längre verktyg och använder betydligt större kraft.
På internet, och även i detta forum, finns det olika meningar om vilken olja som ska vara i m46 m overdrive. Hos mekonomen köpte jag ATF Castrol Transmax Dex III Multivehicle vilket var det närmaste jag kom. Enligt OKQ8 så är den korrekta oljan ATF typ FG dock inte dextron utan ford m2c33F. Mekonomen hade inte motsvarande olja men trodde inte att det gick att komma närmare. I lådan finns det för närvarande är det antagligen en olja som inte är ATF utan för manuell växellåda av någon sort. Kan jag fylla på med den ATF olja jag köpt eller måste jag tömma lådan och byta. Det jag fått ett hum om är att det finns en djungel av olika specifikationer för växellådsoljor. Trösten är att alla vanliga motoroljor passar till när en bil uppnår en så pass respektabel ålder som min pärla. För moderna bilar så är det en liknande djungel för motoroljor enl mekonomen :D
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: tis 23 aug 2016, 21:42
av lennarte
Volvo rekomenderar något som dom kallar "Volvo Thermo oil" som inte finns på eftermarknaden (vad jag vet). Närmast är nog ATF olja typ Dexron ll. Jag kör Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022984/
Som är en mineralolja, körde på Mobil Dexron ll förut men jag tycker mineralolja funkar bättre.
Växellådan funkar bra, den växlar mjukt och fint. Jag lägger aldrig i overdriven utan att frikoppla lite, men vid motorbroms lägger jag ur overdriven utan att frikoppla. Jag kör en 745 GLT 16V -88B som rullat omkring 43000 mil (km räknaren har sagt upp sig). Växellådan är dock bytt till en exakt likadan (744 med 16V motor -89 års modell) som hade gått 23000 mil då, så den ligger på c:a 26000 mil idag
Har du en motorolja eller en vanlig växellådsolja bör du nog byta all olja i den, gärna 2 ggr med några 100 mil mellan, tänk på att där sitter en avtappning på overdrivedelen också. Men påfyllningen är samma. ATF är en helt annan typ av olja för växellådor men bromsband i. Typ overdrive och automatlådor.
Vad gäller skruven för påfyllningen är det vanligt att den sitter som f--n. Köper du en ny p,lugg idag har den större skalle. Jag har dragit mina runda och fick svetsa på en större mutter. Sedan lossnade den lätt, värmen när jag svetsade i den hjälpte nog till (MIG-svets)
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: tis 23 aug 2016, 22:08
av nivenko
Lennart, du är en guru vad gäller dessa pärlor! Men har du inget tips hur jag ska komma till rätta med läckaget? Och sen den dumma frågan, visst är det moturs man lossar bultarna och kan man orsaka någon skada om man tar i för mycket? Jag har en fundering att försöka förlänga spärrskaftet betydligt eller skaffa en vinkelchuck och köra med maskin. Bulten sitter som fastgjuten!
Skälet till att jag är petig vad gäller växellådan och läckage med olja hänger ihop med att jag köpte en 245 med m47 låda. Den hade vid besiktningen fått ett påpekande om oljeläckage men säljaren sa att det var fixat så jag bara körde på eftersom det inte fanns tecken på någon olja vid lådan. Efter mindre än 800 mil säckade lådan ihop pga oljebrist på E4 10 mil hemifrån i en uppförsbacke. Inte var det fixat utan bara avtorkat innan jag kollade bilen! Det är f ö den sämsta bilaffär jag gjort då det hela tiden kom fram mer och mer tecken på vanvård det tog aldrig slut busssningsbyten fjädrar och dämpare som var slut och skulle behöva bytas m m. Det enda som var fantastiskt bra var karossen förutom undersidan där det visade sej vara rost som täckts över med underedsmassa rostig så att två tvärbalkar skulle inte klar besiktning samt en helt fantastiskt motor. Jag var jävligt glad att jag fick den såld för 1250 innan den skulle besiktigas ett kvartal senare för den bilen dränerade min ekonomi då allt överskott gick till bilen och mer därtill under två år och problemen bara fortsatte att byggas på :evil: :evil:
Det är därför jag oroar mej för läckaget för att bli stående med en bil på en hårt trafikerad E4 som inte rör sej var en mardröm för att inte tala om hur jobbigt det var att bogsera hem den 10 mil i 30 km / tim (plus lite moms)i novembermörkret och reparationen kostade med växellåda kopplingsbyte över 5000:-.
Det är därför jag är så nöjd med denna 745 glt 16 v som jag köpte för 250 servade makinelli för 5000:- och det enda jag bytt sedan är olja , filter och lagt c.a 3000 för bakljusproblemen. Och inga framtida problem synes än förutom ev kopplingen
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 00:09
av nivenko
Biltemas olja som du rekommenderar är ju en olja som motsvarar den specifikation som ska anvöndas till m46 m overdive, ford m2c33f. så jag lämnar tillbaks oljan till mekonomen och köper från biltema istället.
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 07:43
av lennarte
nivenko skrev: Men har du inget tips hur jag ska komma till rätta med läckaget? Och sen den dumma frågan, visst är det moturs man lossar bultarna och kan man orsaka någon skada om man tar i för mycket?
Det glömde jag i hastigheten.... Visst är det moturs, det enda jag vet är medurs (vänstergängat) är skruven i centrum på kylfläkten om du har kylfläkt med viscokoppling
Om du har möjligdet att "knacka" på skruvskallen så kan det hjälpa, eller värma den. Dock inte att rekommendera öppen låga, bättre att MIG-a direkt på skruvskallen i så fall. Det är nästan mer undantag än regel att det går att få bort dom hela. Som jag skrev innan så drog jag mina runda, både påfyllning och avtappning. Även påfyllningen på bakaxeln blev helt rund. Avtappningen på bakaxeln fick jag byta också, inte för att den satt fast utan för att min svåger (förre ägare och jägare) kört på en stor sten och "manglat" lite balk under och "slagit loss" och skadat avtappningspluggen så den kunde jag skruva ut med "fingrarna" :-O)
Läckaget är svårt att veta något om "på distans". Men ofta när det gäller oljeläck under bilen är läckaget ofta längre fram än vad man tror. Just på overdriven är det ju "luckan", solenoiden, avtappningen, packboxen utgående axeln eller delningen mellan växellåda och overdriven.
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 12:32
av ostene
Kan ge ett tips om fastrostade bultar.
Skulle ta bort en rostig bult under min volvo, och försökte
med spärrnyckeln först. Den satt fast som berg, trots
att jag drog nästan allt vad jag orkade. Tänkte att det
var läge pröva en kontaktolja för elektronik.
Sprayade på rejält på muttern och gick sen in och käkade
lunch. Efter så där en timme senare gick jag ut och testade
med fingrarna, och till min häpnad så satt muttern nu helt
lös. Rena miraklet. Samma sak har hänt fler gånger så det
var ingen tillfällighet. En stund efter sprayningen så rinner
det ner en rostfärgad lösning från det behandlade stället
och det är tydligen rosten som "går i lösning". Sprayet
innehåller inga starka saker som syra eller lut så det
ger inga frätskador eller andra problem.
Det finns att köpa på ELFA och heter EML200F.
ostene
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 13:41
av lennarte
Problemet här är att det är inte fastrostat utan det är hårt fastdraget med en gänga som är större än storleken på skallen på pluggen. Därför är det väldigt lätt att "dra den rund" med verktyg som kanske är lite glappa (slitna). Det bästa här är nog en 6-kant krafthylsa och ett bra draghandtag. Har det väl "slirat över" en gång så är det nog "kört". Jag svetsade på en M12 mutter som var urborrad och försänkt och som jag fick knacka på och sedan MIG-a. när den väl lossnat så går den lätt. Man kan ju använda den igen, för det är ju inte förstörd som plugg utan den funkar utmärkt om man inte vill köpa nya.
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 15:24
av nivenko
Var förbi laitis och beställde en kort krafthylsa nu. Är det samma dimension på de andra bultarna?
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: ons 24 aug 2016, 15:39
av lennarte
På min är det 13 mm skalle på alla 4, men på bilar med plåtkåpa på bakaxeln är det 4-kant av "gamla" typen. Overdrivens avtappning är en annan, kommer inte ihåg, 14 eller 16 kanske (9/16 eller 5/8). Den är av annan typ och sitter inte så "in i bänken" hårt
Re: oljeläckage vid overdrive 745 glt 16v
Postat: tor 08 sep 2016, 17:08
av nivenko
Hämtade den dyra krafthylsan idag, märke kamanånting. Undrar bara varför den har rundade hörn? Riskerar man inte att dra bultarna runda p g a detta?