Sida 1 av 1

B230f dör när den blivit varm

Postat: ons 17 aug 2016, 16:35
av LHållstedt
Hej! Nu har min 740-87a börjat krångla! Den dör när den blivit varm, nästan som att den kvävs, går inte att starta den igen förrns den har svalnat lite. Provade igår att rycka ut sladden till lambdasonden efter att motorn hade dött och gick då utan problem men nu har det börjat krångla igen! Huvudbränslepumpen surrar, och lmm byttes i oktober, tips/hjälp skulle uppskattas! :D

Re: B230f dör när den blivit varm

Postat: ons 17 aug 2016, 20:03
av Nexus
Vad menar du med går inte starta? Har du gnista , bränsle fram när den blir varm?

Re: B230f dör när den blivit varm

Postat: ons 17 aug 2016, 21:17
av LHållstedt
Jo, har både gnista och bränslepumpen börjar surra

Re: B230f dör när den blivit varm

Postat: ons 17 aug 2016, 22:50
av Nexus
surra ja men har du bränsle fram till spridarna?

Re: B230f dör när den blivit varm

Postat: tor 18 aug 2016, 07:46
av lennarte
Bränsle/radioavstörningsrelät (sitter oftast på expansionskärlet till kylaren) kan strula ibland, det styr strömmen till spridarna. Du har 2 st bränslepumpar, en under bilen som förmodligen fungerar (den "surrar") ju. Sedan sitter det en till i tanken, monterad ihop med tankarmaturen som måste fungera (som förpump) annars orkar inte huvudpumpen (under bilen) hålla trycket uppe när tanken börjar bli tom. Öppna tanklocket och lyssna efter "surr" där också, stick gärna ner en bit trädgårdsslang (eller liknande) och sätt mot örat. Det ska höras tydligt då (om den fungerar). Båda dessa saker är en ganska vanlig felorsak

Re: B230f dör när den blivit varm

Postat: tor 18 aug 2016, 12:35
av NilsO
LHållstedt skrev:Provade igår att rycka ut sladden till lambdasonden efter att motorn hade dött och gick då utan problem
Om den går bra med lambdasonden urkopplad, men surar ner sig med sonden ikopplad, så är det antagligen fel på sonden, skavd ledning till sonden (kortslutning till jord), en läcka på avgassystemet före sonden, eller något liknande. Såvida det inte var en tillfällighet, förstås – men det går ju att kolla igen.

Normalt ska det gå bra att köra bilen med lambdasonden urkopplad, så du skulle kunna prova det. Om den inte stannar då, men stannar med sonden ikopplad, så ligger felet rätt säkert där. Jag vet inte hur bra 740 med LH-Jetronic 2.2 går i praktiken med sonden urkopplad, det kanske någon annan har erfarenhet av. Men den borde i alla fall inte stanna.