Sida 1 av 1
Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: tor 11 aug 2016, 15:20
av volvo142traktor
Hej!
Volvo 940-1994 SE
Först och främst har min yttertemperaturgivare helt plötsligt börja toka sig. Det började med att den visar kryptiska siffror på displayen för att sedan fungera som vanligt. Nu visar han konstiga tecken för att sedan visa - grader hela tiden, brukar börja med -40 och gå upp till -25 om jag har tur och åker länge. Den lilla röda "varningsdioden" lyser som den ska bredvid men belysningen i displayen har också dumt nog slutat fungera.
Dessutom så lyser lampfelslampan konstant när halvljus/helljus är på (notera inte med avslagna eller när relät står på parkering) och jag hittar ingen trasig glödlampa?
Tips på vart jag ska börja och leta?
Re: Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: tor 11 aug 2016, 18:26
av Rådlös
Vet du var tempgivaren sitter? Om du vet det, så sätt ett valfritt motstånd över dom båda trådarna till givaren. Det kvittar vilket värde det är. Meningen är att du skall se att gradtalet ändrar sig i displayen när du kopplar på motståndet. Du behöver inte koppla exakt på motståndet/givaren, det duger om det t.ex är en skarvkontakt någonstans där du kan stoppa in komponentbenen där dom aktuella kablarna går. På detta viset "lurar" du den enheten som gör om Ohmvärdet till grader. Om du ser att det reagerar så vet du att din givare är trasig. Och instrumentpanelen behöver inte visa rätt temperaturvärde heller. Vi vill bara veta att det ändrar sig med det extra motståndet. Och du tar naturligtvis bort motståndet när du har mätt klart.
Tempgivaren är ett specialmotstånd som ändrar Ohmvärdet med temperaturen.
Jag hade tidigare en 245 -92 där lampfelslampan varnade till och från. Trots att jag kollade att alla lampor fungerade som dom skulle. Men det är så med glödlampor att dom kan börja bli "trötta och dåliga" utan att bränna av när dom blir gamla. (Till slut brinner dom av) Då kan dom ge en falsk signal till lampfelslampan/avkännaren. Av detta kan man förstå att om man byter t.ex en lampa på ena sidan för att den har brunnit slut, så bör man byta motsvarande lampa på andra sidan också även om den lyser. Från början monterades ju samma lampor samtidigt och då var dom jämnåriga. I 245 fungerade avkännaren så att den jämförde strömåtgången på dom båda sidorna med varandra. Om det var olika så tändes varningslampan. Jag antar att det är samma funktion i din 940? OBS! Blinkljusen är inte kopplade genom denna avkännaren. Där blinkar det fortare på den sidan där en lampa har slocknat.
Re: Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: tor 11 aug 2016, 21:04
av NilsO
volvo142traktor skrev:
Dessutom så lyser lampfelslampan konstant när halvljus/helljus är på (notera inte med avslagna eller när relät står på parkering) och jag hittar ingen trasig glödlampa?
Att den lyser även när du har helljuset på betyder med 99% säkerhet att problemet ligger vid baklyktorna. Så kolla att det sitter rätt lampor i på båda sidorna, och att det är fritt från ärg. Ibland upplever folk att problemet försvinner när de byter fungerande lampor mot nya, men oftast beror det nog snarare på att man motionerar lamphållarna och kontaktblecken än att det var något fel på lamporna.
Re: Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: fre 12 aug 2016, 11:42
av lennarte
Rådlös skrev: Vet du var tempgivaren sitter? Om du vet det, så sätt ett valfritt motstånd över dom båda trådarna till givaren
Den sitter någonstans under/i skydd bakom spoilern/stötfångaren och det är bara en kabel dit. Givaren ska jordas i fästet och felar det där (jorden) så visar den konstigt. Så ska instrumentet kollas så får man sätta motståndet mellan kabeln och jord. Så var det på dom äldre modellerna (200) i alla fall. Har inte behövt leta efter givaren på min 745-a. Monterade en ny (original) yttertempgivare en gång på en ny 264-a och då skulle man sätta fästet till givaren i en av skruvarna till stötfångaren. Ägaren köpte en helt ny 264 -76 och köpte till all utrustning han ville ha i monteringssatser (radio, tempmätaren AC mm.) som jag sedan monterade under några månaders tid. Han var resande på Östeuropa (bakom järnridån) och kunde inte vänta på att Volvo levererade en färdig bil. Så han köpte den i delar??? Sedan var han borta några veckor på resa och när han kom tillbaka hade jag några dagar kanske en vecka på mig att skruva innan han skulle iväg igen. Så det tog sin lilla tid
Re: Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: ons 17 aug 2016, 22:04
av tommy12345302
på min 740 hade jag problemet att trasig lampa lyste hela tiden fast alla lampor fungerade. Jag kontrollerade också alla lampor och det var rätt lampor, dock visade det sig att det var olika tillverkare på glödlamporna bak (fast allt annat rätt) och när jag bytte till samma tillverkare så funkade det. Låter helt otroligt men det funkar sedan dess o det är nu två år sedan
Re: Missvisande yttertemperaturgivare & lysande "lampfelslampa"
Postat: ons 17 aug 2016, 23:26
av volvo244gle
Glödtrådsvakten jämför strömmen mellan två kretsar, t.ex. höger och vänster lyse. Inuti denna så sitter det för vardera krets en spole som strömmen till lamporna leds genom. Spolarna alstrar ett magnetfält, och mellan dem sitter en s.k. reed-switch. Denna sluter/bryter när den utsätts för magnetism. (används t.ex. i larmanläggningars magnetkontakter)
När båda kretsarna drar lika mycket ström så väger denna "gungbräda" jämt och magnetfälten tar ut varandra. Börjar en lampa plötsligt dra mer eller mindre ström så rubbas balansen. Magnetfältet som uppstår får då reed-switchen att sluta vilket i sin tur tänder varningslampan.
Detta kan vara mycket känsligt och olika fabrikat på lamporna, dålig jord, olika slitna lampor och ärgade anslutningar kan ge en lysande varningslampa.
Vad gäller yttertempen så är det troligtvis ärgade anslutningar till givaren. Leta upp denna, dra isär och sätt ihop kontakten några gånger med lite WD-40 eller liknande på stiften så funkar det nog sen.