Sida 1 av 1

740-89, kass m/46 byta till m90?

Postat: mån 01 aug 2016, 20:41
av respiratorlös
Hej.
Har en 740 89 ej "Wire" koppling + låda med kass synkringar.
läste en del om byte till m90.
Det mista man behöver byta är tydligen låda, spakställ, kardan, lådans upphängning, och sprängkåpa.
Det skall tydligen funka med org svänghjul med 940 disel lamell.
Men kan man inte använda 740ans sprängkåpa på m90 lådan direkt (sliper joxa med hydraul pedal)
eller kan man göra om m90ans till en wire?

Finnes det andra genvägar vid bytet?

Re: 740-89, kass m/46 byta till m90?

Postat: mån 01 aug 2016, 21:08
av lennarte
Jag har inte haft nere en växellåda på 740 med vajer, men är det samma som på 240 (förmodligen) så sitter leden (kulan) som kopplingsarmen "ledar på" på motsatt sida i sprängkåpan. Finns säkert inte något sådant i kåpan till M90. Förmodligen går det att borra och gänga ett hål att skruva i kulan i, men jag har inte gjort det.

Re: 740-89, kass m/46 byta till m90?

Postat: sön 12 feb 2017, 10:52
av respiratorlös
kollade biltema på deras lammeler de har 2 till 940 varav 1 passar 740.
frågan är har båda lådorna samma splines (m46 & m90)?

Re: 740-89, kass m/46 byta till m90?

Postat: sön 12 feb 2017, 18:50
av NilsO
Sprängkåpan på M90 tror jag är gjord i ett stycke med huset till växellådan?

Annars vore kanske en tanke att byta till M47 istället, beroende på vilken motor du har.