Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EnAnnanSlav
Ohoj!

Någon här som vet vart man kan få tag i något som kanske kan heta "Impulsgivare till Fördelare"?
Fått reda på att något sånt är ett vanligt problem med tidiga 88:or. Kan bara starta bilen när den rullar, inte med startmotor eller med startkablar.

Allt i tändningsväg är bytt x-antal gånger men den vill fortfarande inte fungera som jag vill

Tack
av NilsO
Det är den som brukar kallas hallgivare. Finns t ex i Mekonomens katalog.

Men om den inte startar med nyckel, men däremot startar lätt när man rullar igång den, så är det nog inte där felet ligger. Då brukar det vara i tändningslåset (i kontaktplattan, "tändplattan" på baksidan av tändningslåset). Det är nog rätt vanligt på 740/940.
av sicnarf
Du lär byta hallgivare i onödan om du inte litar på NilsO, för ditt problem ligger nån annanstans än i hallgivaren. Hade det varit problemet så hade bilen aldrig startat på rull för dig.
av Rådlös
Bara för att förtydliga lite vad NilsO och sicnarf säger, hallgivaren talar om för styrdatorn att motorn snurrar och var på motorvarvet svänghjulet befinner sig. Egentligen kamaxeln, men det bortser vi från här. Om inte hallgivaren hade fungerat så hade motorn aldrig startat vare sig med startmotorn eller rullstart. Styrdatorn hade i ett sådant läge inte fått signal att motorn går runt och att en av kolvarna närmar sig tändläge och vill ha både bränsle och en tändgnista. I rätt ögonblick också.

Lite överkurs: Dom senare 88B och nyare har i stället en vevaxelgivare. Den gör samma jobb, talar om för styrdatorn, men med en något lite annan teknik. Och det gäller samma där, är vevaxelgivaren trasig så startar aldrig bilen.
av EnAnnanSlav
Så vad exakt är det jag ska testa då? om allt i tändningsväg är bytt? har inte testat putta igång den, bara bogserat igång den. motorn går runt med både enkel nyckel och med startkablar men den vägrar hoppa igång.
av NilsO
Kanske kan vara hallgivaren ändå. Det är klart att när man bogserar kan man få mer snurr på motorn än med startmotorn, och att det då skulle hjälpa till om givaren krånglar.

På 850 mfl är det vanligt att startmotorn kärvar och drar för stor ström, så att spänningen på batteriet faller så mycket att elektroniken inte fungerar. Då startar den när man rullar/bogserar, men inte med nyckel. Jag tror inte det är vanligt på 740, men man kan fundera över det.

Ett annat fel skulle kunna vara dålig jord till motorblocket. Det kan man prova genom att sätta en startkabel från batteriets minuspol till motorblocket. (Möjligen borde det visat sig när du provade att starta med startkablar, det beror lite på hur man sätter kablarna.)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]