Volvo 940 GLT går mycket dåligt vid vissa varv (LÖST!!).
Postat: mån 18 jul 2016, 16:26
Jag har nyligen köpt en volvo 945 GLT med b234f och automat.
Problemet jag har är att den går mycket dåligt dvs ingen ork vid vissa varvtal och surar ner sig.
Det som händer om jag varvar med fullgas är att den går bra till 2200rpm sedan stannar den till lite (kanske 0,5sek) sen fortsätter den bra till 3500 där den stannar till i ca 4sek sedan går den bra till varvstopp. Om motorn är kall och jag gasar fullgas så varvar den till 2200 sedan så stannar den till och om jag fortsätter att hålla fullgas så blir den så sur att den stannar, för att få igång den igen måste jag koppla ur spridare. Samma sak händer när jag är ute och kör på precis samma varvtal dvs att den inte har någon ork på dem varvtalen.
Om man lirkar med gasen mellan 50% och typ 70% så varvar den mycket jämnare och bättre efter 3500 så kan man trycka fullgas igen.
Jag har börjat att kontrollmäta kablar från bränsleboxen men har inte funnit något fel än.
Det jag har gjort:
-Kollat bränsletryck
-Bytt BTR
-Bytt tempgivare
-Bytt svänghjulsgivare
-Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole.
-Gjort leakdown test. Ser kanon ut
-Testat så jag har bra gnista.
-Kollat så att tändningen inte gör något skumt vid dem ovannämnda varvtalen (med tändningslampa).
-Prövat köra utan kat
-Prövat koppla ur lamda under körning(ingen skillnad tror jag)
-Bytt knacksensor
-Bytt LMM
-Prövat med annan bränslebox och LMM från 159hk 740 -89 (liten skillnad men inte bättre)
Kan automatlådan ha något med detta att göra? har aldrig mekat med en automat förut.
Det förra ägaren sa var att den gick jättebra sedan helt plötsligt gick den såhär.
Förslag på vad som kan vara fel är mycket välkommna!
Edit:
-Bytt pump och filter
-Kollat så kammar står rätt i toppen
-Bytt lambda
Problemet jag har är att den går mycket dåligt dvs ingen ork vid vissa varvtal och surar ner sig.
Det som händer om jag varvar med fullgas är att den går bra till 2200rpm sedan stannar den till lite (kanske 0,5sek) sen fortsätter den bra till 3500 där den stannar till i ca 4sek sedan går den bra till varvstopp. Om motorn är kall och jag gasar fullgas så varvar den till 2200 sedan så stannar den till och om jag fortsätter att hålla fullgas så blir den så sur att den stannar, för att få igång den igen måste jag koppla ur spridare. Samma sak händer när jag är ute och kör på precis samma varvtal dvs att den inte har någon ork på dem varvtalen.
Om man lirkar med gasen mellan 50% och typ 70% så varvar den mycket jämnare och bättre efter 3500 så kan man trycka fullgas igen.
Jag har börjat att kontrollmäta kablar från bränsleboxen men har inte funnit något fel än.
Det jag har gjort:
-Kollat bränsletryck
-Bytt BTR
-Bytt tempgivare
-Bytt svänghjulsgivare
-Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole.
-Gjort leakdown test. Ser kanon ut
-Testat så jag har bra gnista.
-Kollat så att tändningen inte gör något skumt vid dem ovannämnda varvtalen (med tändningslampa).
-Prövat köra utan kat
-Prövat koppla ur lamda under körning(ingen skillnad tror jag)
-Bytt knacksensor
-Bytt LMM
-Prövat med annan bränslebox och LMM från 159hk 740 -89 (liten skillnad men inte bättre)
Kan automatlådan ha något med detta att göra? har aldrig mekat med en automat förut.
Det förra ägaren sa var att den gick jättebra sedan helt plötsligt gick den såhär.
Förslag på vad som kan vara fel är mycket välkommna!
Edit:
-Bytt pump och filter
-Kollat så kammar står rätt i toppen
-Bytt lambda