Sida 1 av 1
Volvo 740 GLT 16v
Postat: sön 17 jul 2016, 01:05
av matolo
Tjena! Jag har planer på att sätta i en turbo på 16ventilarn. Nu har jag några frågor, om jag nu skulle sätta i original turbon (c13 som sitter i volvo 740 turbo) är det då något annat jag kommer behöva ändra? Måste man mappa om den bara för original turbon eller kommer den att gå bra ändå? tack på förhand

säg gärna också om det är andra saker som behövs ändras såsom koppling?
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: sön 17 jul 2016, 05:55
av gnestakalle
du kan kanske behöva andra kolvar beroende på vilka kolvar som sitter i motorn, om jag minns rätt så är det andra kolvar i turbomodellen men jag kan minnas fel. Hör efter på en verkstad som jobbar med motorrenovering. Var bor du, i Huddinge (Stockholmstrakten) finns en firma som heter Huddinge Topp och Motor som är bra.
Mvh GK
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: sön 17 jul 2016, 21:47
av robinb3rgsten
För den ska funka så bra som möjligt behöver du byta båda boxarna sen hår de mig inte bes 16v med en turbo påhängd
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 01:26
av matolo
@robinb3rgsten vad menar du för box? bränsleboxen?
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 05:08
av gnestakalle
740 GLT 16V och 740 Turbo 1990 hade väl båda LH Jetronics motorsystem. Tidigare Turbomodeller med ET hade dock Motronics om jag minns rätt. Jag råder dig att kontakta en motorverkstad för råd när det gäller konvertering till Turbo. Sen kan det nog vara ide att kolla med bilprovningen vad som godkänns eller inte godkänns.
Mvh GK
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 08:54
av lennarte
B204FT såldes på vissa marknader där det var "straffskatt" på motorer över 2l cylindervolym. Bilar med dessa motorer kan registreras i Sverige, men inte Svenska B234F motorer med turbo monterad. Motorerna är identiska förutom cylindervolymen. Det blir sannolikt lättare att byta motor till en B230FT om du tvunget sk ha en turbo, annars är det inga större problem att "skrämma upp" en B234 till c:a 250 hk genom att byta kamaxlar, porta toppen, mappa boxen och liknande. Förmodligen enklare och billigare än att försöka få den godkänd med turbo
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 09:59
av robinb3rgsten
Ja bränslebox och tändningsbox
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 16:03
av NilsO
Det byggdes ju ingen 16 ventilers 2.3 liters turbomotor, men som Lennart skriver fanns en 2.0-liters, B204FT.
I princip liknar den B234F, men den skiljer ganska mycket i detaljerna. Förutom mindre cylindervolym har den lägre kompression, andra ventiler, annan kamaxel, motorstyrningen skiljer etc.
B204FT verkar vara en intressant motor, synd att den inte fanns i Sverige. Att montera turbo på B234F låter som ett intressant experiment, men den kommer nog inte att gå särskilt bra eller hålla särskilt länge.
Re: Volvo 740 GLT 16v
Postat: tis 19 jul 2016, 17:22
av lennarte
Jag läste för något år sedan om en som gjort ett avancerat bygge med en Volvo PV med en B234 motor med turbo. PV-n var helt avklädd (sånär som 2 framstolar) och all "lös" plåt (dörrar och sådant) var byggt i alu. eller plast. Alla rutor (utom vindrutan) var plast Framvagnen från 164, men bakaxeln var något annat. Tjänstevikten var c:a 700 kg??. Motorn var byggd på en firma i Stockholm (kommer inte ihåg vilken) med "marinvev", turbo och ytterligare borrad motor var den bromsad i bänk, 650 hk !!!!!!. Besiktigad och godkänd av Bilprovningen som ombyggt fordon. Så nog går det att plocka ut hästkrafter från en Volvo motor.
För övrigt tror jag att B204F (139hk) motorn såldes i Finland. Dock vet jag inte om det såldes med turbo där. Turbomodellerna (190hk)såldes främst till Italien, men även i Holland och England. Fanns säkert på fler marknader också.
Givetvis måste ventilerna också vara mindre när cylindrarna blir mindre och komp.förhållandet lägre när det är en turbo, men konstruktionen som sådan är ju samma