Sida 1 av 1

Instrumentbelysningen

Postat: tor 14 jul 2016, 20:52
av Masterbejt
Tja,jag har en Volvo 945 -93:a där instrumentbelysningen är död,varningslampor fungerar såsom handbroms,bälte m.m
Har även gjort ett försök att bygla reostaten,dock osäker på mellan vilka 2 skruvar det skall byglas,testade mellan 1 & 3
image.jpeg
image.jpeg (1.26 MiB) Visad 255 gånger
image.jpeg
image.jpeg (1.26 MiB) Visad 255 gånger
Nån som kan hjälpa mig innan jag blir fullständigt tokig på det här!? :-)
Vi kan benämna skruvarna:
1=Höger 2= Ner 3= Vänster 4= upp

Re: Instrumentbelysningen

Postat: tor 14 jul 2016, 21:17
av sicnarf

Re: Instrumentbelysningen

Postat: tor 14 jul 2016, 21:18
av drizz29
Finns info om du söker

Re: Instrumentbelysningen

Postat: tor 14 jul 2016, 21:39
av Masterbejt
drizz29 skrev:Finns info om du söker
Tjena,absolut finns det en del info men jag har ju inga sladdar som varken går in eller ut från reostaten?
Eller är det nått jag missat? Märks kanske att jag inte är nån Bosse bildoktor direkt

Re: Instrumentbelysningen

Postat: tor 14 jul 2016, 23:43
av Rådlös
Sladdarna som du inte hittar är med största säkerhet dom ledningsbanor av kopparfolie som syns på kretskortet.
Själva reostaten är ett variabelt motstånd. Vi lånar en bild från internet: http://fddrsn.net/pcomp/examples/potentiometers.html
Förmodligen sitter reostaten lödd direkt i kretskortet. Då blir det svårt att veta vad som är A, W eller B.
Jag har inte sett det här i verkligheten, men skruvarna är förmodligen bara till för att hålla ihop dom olika bitarna?
Känner du osäkerhet och tveksamhet inför detta? Lämna i så fall över hela jobbet till en verkstad som kan sånt här. Det finns en firma i Fjugesta, Närke som reparerar sådant:
http://www.blocket.se/orebro/Hastighets ... 757902.htm
Finns säkert andra också om du vill pröva.

Re: Instrumentbelysningen

Postat: fre 15 jul 2016, 11:01
av Masterbejt
Rådlös skrev:Sladdarna som du inte hittar är med största säkerhet dom ledningsbanor av kopparfolie som syns på kretskortet.
Själva reostaten är ett variabelt motstånd. Vi lånar en bild från internet: http://fddrsn.net/pcomp/examples/potentiometers.html
Förmodligen sitter reostaten lödd direkt i kretskortet. Då blir det svårt att veta vad som är A, W eller B.
Jag har inte sett det här i verkligheten, men skruvarna är förmodligen bara till för att hålla ihop dom olika bitarna?
Känner du osäkerhet och tveksamhet inför detta? Lämna i så fall över hela jobbet till en verkstad som kan sånt här. Det finns en firma i Fjugesta, Närke som reparerar sådant:
http://www.blocket.se/orebro/Hastighets ... 757902.htm
Finns säkert andra också om du vill pröva.
Tack för svar, ska försöka luska lite till...

Re: Instrumentbelysningen

Postat: fre 15 jul 2016, 18:34
av nivenko
Det jag gjorde för att fixa detta var att skruva bort reostaten och bygla med en kabel mellan de två skruvarna som lossades. Du mister möjligheten att reglera ljusstyrkan i instrumentpanelen men vad gör det. Kolla min tråd om detta i forumet.

Re: Instrumentbelysningen

Postat: fre 15 jul 2016, 18:47
av Masterbejt
nivenko skrev:Det jag gjorde för att fixa detta var att skruva bort reostaten och bygla med en kabel mellan de två skruvarna som lossades. Du mister möjligheten att reglera ljusstyrkan i instrumentpanelen men vad gör det. Kolla min tråd om detta i forumet.
Okej,men det är ju nån sån lösning jag är ute efter,dock sitter min med 4 skruvar,och problemet är att jag inte vet mellan vilka jag ska bygla,har du nån aning?

Re: Instrumentbelysningen

Postat: fre 15 jul 2016, 20:47
av drizz29

Re: Instrumentbelysningen

Postat: lör 16 jul 2016, 14:34
av Masterbejt
drizz29 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&start=20
Problemet löst!
Såhär ska man bygla förbi reostaten i en volvo 945 - 93 om man vill ha belysning igen dock utan möjlighet att dimmra,full pull hela tiden.
vill även passa på att tacka för tiden ni ev lagt ner på detta!
// Masterbejt