Sida 1 av 1

230FT startar inte

Postat: mån 11 jul 2016, 22:40
av Skraxen
Hejsan min "roliga" FT vill inte starta, gnista å bränsle får den :-(O)
saker som är bytt
Fördelarlock, rotor, tändkablar, stift, tändmodul, tändspole

Problemet är nu efteråt att jag bytte toppapackning och startade då gick den hyffsat men inte alls nå bra så började pilla och bytte då alla uppskrivda tänddelar, den reagerar inte på start/tänd? gas, tror kammen står rätt men man vet ju aldrig..
Kollade så toppen var rak och drog med momentnyckel

Efter att ha blivit rätt sur nu så tar jag varmt emot alla förslag på lösnig :D

Re: 230FT startar inte

Postat: mån 11 jul 2016, 23:45
av Rådlös
Så här skall kamremmen och remhjulen stå om det är rätt. Bild

Re: 230FT startar inte

Postat: tis 12 jul 2016, 00:23
av Skraxen
Rådlös skrev:Så här skall kamremmen och remhjulen stå om det är rätt. Bild
Åhh vad dum jag är tänkte inte ens på att det fanns ett litet hjul längst ner.. ska såklart se efter imorgon, guld värd om de är felet :D

Re: 230FT startar inte

Postat: tis 12 jul 2016, 00:51
av Rådlös
Värt att veta: När remmen är i detta läget så ligger ju inte märkningen på remmen mot vevaxelhjulet. Men det är ju bara att räkna ett par kuggar bakåt så vet man om det är rätt. Och det är en något liten bild. Det är alltså en tänkt rät linje mellan vevaxelhjulets centrum, förbi märkningen, upp till kamaxelhjulet. Där går också den tänkta linjen genom centrum på kamaxeln och ut till märkningen när allt stämmer. Svårt att komma med en linjal och mäta där, men om jag minns rätt, så är det samtidigt ett litet V-märke i kåporna uppe vid kamaxelhjulet? Det skall också stämma med den tänkta linjen.
Om du hade haft en Volvo 200 så hade mellanaxelhjulets läge varit viktig. Fördelaren drivs av mellanaxeln. Samtidigt tändläge för cylinder 1. Men du har väl fördelaren på kamaxeln i en 7/900? Då saknar mellanaxelns läge mot remmens märkning betydelse.

Re: 230FT startar inte

Postat: tis 12 jul 2016, 08:22
av lennarte
Det fins ju ett "huvusakligt" märke som är lätt att hitta, och det är ju på vevaxelremskivan och ska peka på 0-an på "tändningsmärket" på plastkåpan. Problemet är att det märket stämmer bara vart annat varv och att om man "håller emot" på remskivan när man lossar bulten i vevaxeln kan man "dra sönder" remskivan. Det sitter en invulkad gummiskiva som kan "släppa" och då stämmer inte märket på remskivan längre. Märken som finns på remmen stämmer bara en gång, nämligen när man monterar den.

Re: 230FT startar inte

Postat: tis 12 jul 2016, 18:11
av Skraxen
Har nu hittat felet, den startar med några gamla kablar från polarns 745 så provade med mina gamla och den går på 3 cylindrar och en tändkabel är felet så jämförde med mina nya kablar från feltema och dom nya ger mycket svagare gnista än mina fungerande gamla kablar
Så kort, dom nya kablarna funkar inte på dom nya stiften.. men de gamla gör det så ska jaga på 4 nya kablar (ej från biltema) imorgon :D