Läckage både innåt och utåt?? Bakaxel, modell 1031
Postat: tor 07 jul 2016, 18:40
Hej!
Demonterade drivaxlarna ur min 940 igår för att byta bromssköldar och allt i bromsväg bak. Det som alarmera först var att speciellt den splinse-ade delen av axeln var otroligt "grötig". Resten av axeln hade svag ytrost beläggning, samt bar grova mjukare rostflagor över hela axeln. Även packboxarna i axelröret tycks läcka så det var nog mer bakaxelolja som smorde hjullagret hellre än fett... Jag testade att återmontera axlarna ändå, höger gick bra. När jag monterade vänster sida så börjar det helt plötsligt att slå, klonka och hacka när man vrider på axlarna.
Lät bakaxeln glida neråt och tappade ur oljan, den påminde om motorolja som fått kylarvatten i sig vid topplockspackningshaveri (jobbigt ord!). Även oljan bar stora mjuka rostflagor å annat gröt. Plockade ur diffpaketet ur kroppen och det var fullt av den här "gröten" så inte konstigt att den klagade! I axelrören ligger det ett tjockt lager "gröt" i botten som jag lyckades trycka in i diffen, där har vi problemet tror vi.
Ska leta läckage på axeln idag men vill gärna ha all hjälp å tips jag kan få under tiden! Axeln i sig trodde jag för övrigt var frisk, inga anormala glapp eller liknande. Lika dant med kuggpaketen och pinjongen, de ser friska och "oslitna" ut.
Kan tillägga att packboxen i axelröret verkar vara en svår artikel, hittills är det bara CVI som har dom verkar det som... Ska kolla Rejmes i Linde imorgon... Inspektionsluckan på bakaxeln saknade packning eller packningsmaterial. Jag tog med mig en vanlig standard spicer packning i hopp om att denna passar även på min å inte bara Amazon och dyl. Tyckte inte det var nå nämnvärt mycket olja i axeln heller för den delen. Vilket får mig att misstänka läckage utåt, vet dock inte vart. Har ej haft problem med missljud eller liknande tidigare.
Demonterade drivaxlarna ur min 940 igår för att byta bromssköldar och allt i bromsväg bak. Det som alarmera först var att speciellt den splinse-ade delen av axeln var otroligt "grötig". Resten av axeln hade svag ytrost beläggning, samt bar grova mjukare rostflagor över hela axeln. Även packboxarna i axelröret tycks läcka så det var nog mer bakaxelolja som smorde hjullagret hellre än fett... Jag testade att återmontera axlarna ändå, höger gick bra. När jag monterade vänster sida så börjar det helt plötsligt att slå, klonka och hacka när man vrider på axlarna.
Lät bakaxeln glida neråt och tappade ur oljan, den påminde om motorolja som fått kylarvatten i sig vid topplockspackningshaveri (jobbigt ord!). Även oljan bar stora mjuka rostflagor å annat gröt. Plockade ur diffpaketet ur kroppen och det var fullt av den här "gröten" så inte konstigt att den klagade! I axelrören ligger det ett tjockt lager "gröt" i botten som jag lyckades trycka in i diffen, där har vi problemet tror vi.
Ska leta läckage på axeln idag men vill gärna ha all hjälp å tips jag kan få under tiden! Axeln i sig trodde jag för övrigt var frisk, inga anormala glapp eller liknande. Lika dant med kuggpaketen och pinjongen, de ser friska och "oslitna" ut.
Kan tillägga att packboxen i axelröret verkar vara en svår artikel, hittills är det bara CVI som har dom verkar det som... Ska kolla Rejmes i Linde imorgon... Inspektionsluckan på bakaxeln saknade packning eller packningsmaterial. Jag tog med mig en vanlig standard spicer packning i hopp om att denna passar även på min å inte bara Amazon och dyl. Tyckte inte det var nå nämnvärt mycket olja i axeln heller för den delen. Vilket får mig att misstänka läckage utåt, vet dock inte vart. Har ej haft problem med missljud eller liknande tidigare.