Sida 1 av 1
945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: lör 25 jun 2016, 23:39
av P165B
Har köpt en 945 ftt -98 utan motor och låda.
Nu har jag köpt en låda och motor till bilen från samma årsmodell.
Mitt problem är att jag
1 inte plockat isär bilen själv och därför inte sett hur allt har varit kopplat från början.
2. När jag satt i motorn så får jag vaccumslangar över ?:-/
Från luftrenaren så går det 2 smala gummislangar som verkar ska anslutas vid turbon, men inga anslutningar finns lediga där.
Har även en blank hård plastslang med en 90 graders gummivinkel uppe vid torpedväggen som saknar plats på motorn.
På insuget finns 4 anslutningar för vaccum.
1 går till turbon
2 går till vevhusventilationen, som sticker upp vid 4ans insprutare.
3 går till förgrening på torpedvägg
4 går till hård svart plastslang torpedvägg med gummimuff
Finns någon beskrivning på vaccumslangarna?
Kan det vara en annan turbo med färre anslutningar för vaccumslangar?
Har även AC som ställer till det med vaccum.
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: lör 25 jun 2016, 23:52
av White
Går det vacuumslangar från luftburken har det suttit turbo+ på den. Där går det tre slangar till en magnetventil styrd pysventil. Den enda vacuumslangen som skall sitta på turbon är den som går till wg klockan.
Hade underlättat med lite bilder på grejerna!
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: sön 26 jun 2016, 12:35
av P165B
Ja visst hade det varit enklare med foton...
Kanske kan ta med digitalkameran? Jag är en av de avvikande i samhället som inte har en smartphone. En fin Nokia :D
Nu går det bara en slang från insug till turbon till en av "klockorna" där. Sedan sitter det en kort slang mellan en annan "klocka" och turbon.
Ja det sitter en typ magnetventil på utsidan av luftburken där en slang går in i luftburken. en annan slang går till turbon gissar jag? Den sista slangen verkar kapad vid turbon så den kan ha gått till insuget? Ska jag ta bort den lilla slangen på turbon som förbinder ena klockan med uttag på turbon och ansluta magnetventilen?
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: sön 26 jun 2016, 12:43
av White
Den långa slangen till turbon är till dumpventilen. (Den övre klockan)
Den korta slangen går till wastegateklockan. (Den undre klockan)
Då är det Turbo+ grejer som sitter på luftburken, bara att plocka bort om du inte ska använda det. Tyvärr så fungerar det ofta inte längre. Jag personligen hade hellre
satsat på ett bra bränslechip och ställbar wastegateklocka, blir en mycket roligare motor med det!
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: sön 26 jun 2016, 13:52
av P165B
Ska testa att lägga upp bilder som jag tog nu idag.
När jag lägger ut slangarna ser det ut som den lilla slangen som nu förbinder den nedre klockan med turbon, ska bort och ersättas med de två slangarna från dumpventilen? Den övre har vaccum från insuget?
Jag är av den uppfattningen att det som sitter i bilen ska funka. Ska prova denna Turbo + och göra en utvärdering.
Sommar 1 2016 059.jpg (92.69 KiB) Visad 511 gånger
Sommar 1 2016 056.jpg (83.21 KiB) Visad 507 gånger
Sommar 1 2016 060.jpg (98.97 KiB) Visad 504 gånger
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: sön 26 jun 2016, 14:02
av White
Jo, Turbo+ sitter påkopplad mellan turbon och wastegateklockan och fungerar som en elektriskt styrd pysventil.
Funkar det kan det vara en kul grej att ha faktiskt, men risken finns att det inte gör det tyvärr.
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: fre 27 okt 2017, 14:47
av P165B
Tror jag hittat felet på turbon som inte fungerar. Verkar som spjället sitter stumt som wastgete ventilen ska öppna. Dvs själva spjället/axeln som går in I turbon. Finns kanske något knep att få loss axeln utan att bryta söner något? Rostolja? ??:-/
Re: 945 ftt -98 vaccumslangar?
Postat: fre 27 okt 2017, 18:36
av White
Ja du kan ju alltid försöka med WD40 och att lirka på hävarmen till wastegateventilen.