Sida 1 av 1

Ersätta B230F med B230FD

Postat: lör 25 jun 2016, 15:07
av vågaälskavolvo1985
Hej! Har en Volvo 745 GL/T med B230F motor och AW70L03 Automatlåda.
Motorn tycks läcka olja från dess främre packboxar (vid kamremmen) dessa byttes ifjol, men tyck fortfarande läcka/tryckas ut olja där.
Besiktningsmannen muttrade över detta ifjol, så med tanke på att det inte verkar vara bättre så åker jag nog dit på det nästa bes.
Har en 940 med B230FD motor ståendes, funderar på om den går att använda? Med minimal modifiering utav elsystem etc.
den har dessutom gått ca: hälften så långt som spisen i 745an.
Lägger också till att 745an har Lh Jetronic 2,4? Dubbla Bränslepumpar och är av 90 års modell

Re: Ersätta B230F med B230FD

Postat: lör 25 jun 2016, 22:12
av NilsO
Jag tror det fungerar att bara byta motorn rakt av. B230FD är egentligen bara B230F med Pulsair och EGR.

Styrenheterna (mappningen) behöver inte bytas ut. Alla givare borde också vara samma, så dem kan man flytta över mellan motorerna eller låta sitta kvar. Om man också låter insugsgrenröret (med spridare etc) och avgasgrenröret vara kvar i bilen så borde det enda man behöver göra på FD-motorn vara att ta bort EGR-ventilen och plugga igen hålen för Pulsair-systemet vid avgasventilerna.

Sen är jag osäker på om besiktningen tillåter den ändringen. Å andra sidan lär den inte gå att upptäcka, särskilt inte om man inte låter etiketten på kamremskåpan sitta kvar. Och rent "moraliskt" är det inget tvivelaktigt, utsläpp eller effekt kommer inte att påverkas.

Re: Ersätta B230F med B230FD

Postat: tis 28 jun 2016, 11:18
av vågaälskavolvo1985
Hej! tackar för infon, har dock läst runt lite vad gäller vevhusventilationen, så tänkte prova att byta / göra rent oljefällan och byta de slangar och flamfällan, för att se om det hjälper, ``oljeläckaget´´ tycks bara uppstå då motorn går på högre varv än 2500rpm
Och det verkar som om jag har tryck i vevhuset (oljelocket dansar när motorn går på tomgång istället för att sugas fast)

Är ju bra att veta att det går att använda den motorn utifall att.
Och annar är det aldrig fel att ha en rödblockare på lager :D

Re: Ersätta B230F med B230FD

Postat: tor 30 jun 2016, 05:20
av gnestakalle
Med stor säkerhet är det vevhusventilationen som strular, om du servar den så byt alla delar. Den enda del som kostar är oljefällan men den är rätt knepig att få helt ren. Gjorde själv ett experiment med det och det tog minst en månad, kommer inte ihåg exakt, i ett kallavfettningsbad innan den blev ren.

Mvh GK

Re: Ersätta B230F med B230FD

Postat: lör 02 jul 2016, 10:41
av vågaälskavolvo1985
Då låter det som om jag hoppar rengörningsproceduren och skaffar en ny fälla, skall väl inte kosta skjortan heller.