Sida 1 av 1

24V laddningsregulator har orsakat fel

Postat: mån 06 jun 2016, 16:25
av Ferlef
Krånglande 745:a, årsmodell 91.

Vid bärgning försågs generatorn med ny laddningsregulator av bärgaren. Det funkade bra ett tag, ordentligt med ström, men en dag kokade batteriet och det visade sig att laddningsregulatorn var på 24 (28) volt. Inte undra på att instrumenteringen lyste bättre än vanligt.

Men frågan är vad som tagit stryk? Det låter som att bensinpumpen går hela tiden, lyset går inte att stänga av och diverse lampor på instrumentbrädan lyser. Måste koppla bort batteriet för att släcka och få tyst Jag har kollat de flesta relän (utom det runda gröna). När man tar bort det mittersta svarta relät (som sitter till höger om J och K) så försvinner ljudet. Har provat att byta till annat men det är ingen skillnad.

Kan det uppstå fel i tändningslåset eller finns andra relän på en 740 än de som sitter i mittkonsolen? Tacksam för tips.

Re: 24V laddningsregulator har orsakat fel

Postat: mån 06 jun 2016, 17:10
av NilsO
Reläet till höger om J och K, som alltså heter L, är för centrallåset. Kanske kan ge någon ledtråd.

Man kan prova att ta ur styrenheterna för bränslesystemet (bakom panelen till höger om passagerarens fötter) och eventuellt tändsystemet (ovanför pedalerna). Man kan ta ut elcentralen och kolla så inget smält ihop.

Det finns ett par, tre reläer i motorrummet också. Men inget av dem kan orsaka felen som du beskriver, oavsett vad som händer med dem. Utöver det finns inga reläer.

Har tyvärr inga jättebra förslag.

Kom ihåg att de flesta lampor i instrumentpanelen ska lysa om generatorn inte laddar (alltså inte bara laddningslampan, den med batterisymbolen).

Re: 24V laddningsregulator har orsakat fel

Postat: lör 11 jun 2016, 14:15
av Ferlef
Det har löst sig. Det fanns inget samband med den felaktiga laddningsregulatorn. Det var jordningen vid databoxen (passagerarsidan) som i samband med kupefläktsbyte kommit i olag.