Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Bilen 745 glt 16 v 88b, har gått drygt 35000 mil utan kopplingsbyte. Nu tar kopplingen relativt högt upp, en cm eller ngt mindre men den har aldrig slirat. Jag har förstått att det är hydraulisk koppling på denna. Går denna att justera? Efter vad jag förstått så är det mycket att kolla på för att en kopplingsats ska passa B234/m46. Vad är det som är viktigt? Passar t ex denna dyra som mekonomen sajt föreslår till min bil, http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 23063000sv ? Jag har också sett att det finns billigare på nätet hos bl a Vparts och folkrace.?? . Men där fanns det så många alternativ att det är svårt för en novis att köpa rätt när man inte vet vad som gäller. Skulle vilja ha en liten grundläggande lektion om vad som gäller.
tack på förhand
kjell
Användarvisningsbild
av lennarte
GLT med 16V motorn är lite speciell jämfört med en "vanlig" 7/900. Den är kraftigare än en GL och har mer gemensamt med Turbo modellerna. Det sitter alltså en kraftigare koppling på 16V motorn och den är dubbelt så dyr som till en "vanlig". Sedan tror jag nog att "en vanlig" passar rent "fysiskt". Jag drar en båttrailer som med båt väger en bit över 1800 kg och där behövs det "ordentliga" grejer, men till vanlig körning funkar nog även Biltemas för 1200sek. Kopplingen är, som du skriver, hydrauliskt manövrerad och är inte justerbar. När lamellen slits så trycker stången till slavcylindern in kolven där längre och längre tills kolven bottnar När kolven bottnar finns inget "spel" kvar nere vid kopplingen och det börjar slira. Vid pedalen har du alltid spel kvar, men kopplingen "tar" högre upp. Detta är inte något man märker av vid normal körning utan det är "bara" att "köra på" tills du märker att det börja slira. Sedan kan det uppstå andra fel på kopplingen t.ex överhettning och liknande så att tryckplattan blir skev. Det märks oftast som "dålig frikoppling" Alltså det är svårt att få i ettan och backen vid stillastående bil. Detta sker lättare med en stark motor (som ju 16V motorn är) och "en vanlig koppling" än med en "16V koppling", men det är en annan sak.
av nivenko
Om jag förstått det rätt är det lilla spel jag har vid pedalen ett tecken på att att lamellerna är mycket slitna även om den inte slirar än.
På vparts finns denna sats http://vparts.se/se/volvo-740-760/volvo ... 4-m46.html som tydligen är gjord för min bil men utan urtampningslager och de säljer inte något som passar b234. Är ett sådant dyrt? Det finns också en sats hos folkraceshop.se http://folkraceshop.se/kopplingssats-volvo-b230-228mm men de har en reservation om att man inte får ha ett plant svänghjul. Sitter det ett plant svänghjul på glt 88b
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Om jag förstått det rätt är det lilla spel jag har vid pedalen ett tecken på att att lamellerna är mycket slitna även om den inte slirar än.
På vparts finns denna sats http://vparts.se/se/volvo-740-760/volvo ... 4-m46.html som tydligen är gjord för min bil men utan urtampningslager och de säljer inte något som passar b234. Är ett sådant dyrt?
På en bil men vajerkoppling känner man spelet i kopplingen i pedalen, det gör man inte på en bil med hydraulisk koppling av den typ som 740 har. Drar du inget tungt så du behöver belasta kopplingen extra mycket, kan det hålla länge än. Man kan kolla spelet genom att "känna" på kopplingsgaffeln som sitter i kopplingskåpan. Sitter den helt fast börjar det bli dags att tänka på kopplingsbyte, går den att röra på aldrig så lite, är det lungt att köra ett tag till
Jag har för mig att det var ganska dyrt, dom har inte med det i alla satser för då skulle folk bli ordentligt uppskrämda över priserna. "normalt" kostar ju satsen till 16V motorn 4 - 6000sek.Dessutom kan man "smörja om" det lagret på 16V motorn (i alla fall på min), det går för det mesta inte på andra. Jag köpte en begagnad på skroten (tillsammans med overdrive lådan) som gått 23000 mil och såg ut som ny (kan varit bytt) där torkade jag rent allt gammalt fett i lagret och fyllde på nytt, blev kanon. Det "morrade" lite när man snurrade innan men har varit "tvärtyst" i 3 år nu
av nivenko
jag testade att köra upp för en brant backe på högsta växeln utan att det slirade. Så jag litar på Lennart och kör vidare så länge det går. Med tanke på att jag kör så lite kanske det går i ett antal år. Pengarna läggs därmed på nya fjädrar och dämpare då dålig väghållning irriterar mej i varje rondell om jag kör över 30 km/h.
Tack för all hjälp
kjell
av nivenko
jag kollar inte hastigheten utan det var en uppskattning av vilken hastighet jag har vid utfarten. Oftast är det från stillastående till att jag växlar upp till trean vid utfart från rondellen. Rondellerna det är frågan om är mycket stora. Jag har kört i dessa med min gamla granada och 245 utan att ha upplevt denna irriterande mjukhet i bakändan.
av nivenko
Båda dessa bilar var bättre än vad min 745 är i dagsläget. Granadan med sin speciella upphängning i bakvagnen var en betydligt skönare bil att köra och åka i en volvo med sina stela bakaxlar. Med alla kommentarer jag har fått tog jag nu på em en tur att testa hur den skötte sej i olika svängar och detta i högre fart än vad jag brukar köra i. Resultatet blev att när jag tog en högersväng skötte den sej bra men i vänstersväng var det lika bedrövligt som vanligt. Min amatörslutsats är att höger dämpare är dålig och behövs bytas ut. När jag ändå ska lämna in den så byter jag båda. Men genom att den fungerar bra åt ena hållet kan jag kanske behålla fjädrarna då de har inte gått mer än ett par tusen mil.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]