Volvo 740 Turbo-90 Går dåligt
Postat: lör 28 maj 2016, 20:37
Tjäna!
Har haft problem med denna bil i snart 4 års tid...
Först så gick bilen kasst när laddet kom, bilen tvekade och tvekade hela registret dvs den var extremt trött.
Bilen är original förutom detta:
3" avgas
Pysventil
Öppet filter
Och nej jag kör ingen öppen dumpventil, kör med original dumpen i turbon (inget dumplock).
Bytte maskin, turbo men samma problem.
Gjorde detta en gång till då ena maskinen gick ner, har nu fått bukt på det ena felet "isch" med tvekandet, mina chip som troligtvis var problemet. Bytte boxar med Timos Motor Chip, fungerade klockrent (Var ej mina boxar).
Köpte andra chip till min bil och i väntan på dom satte jag i original boxar och bilen gick ännu som den skulle.
Fick nya chip, monterade dessa (med ESD band) och NU peakar laddet 1.8 bar utan att jag rört WG/pysventil. Köpte ny pysventil för att utesluta de men de hjälpte inte. Troligtvis är min WG kass.
MEN bilen slår ifrån när laddet passerar 0,5... Och har nu börjat bli orkeslös och tvekar igen...
Satte i original boxarna igen men den beter sig likadant.
LMM är hel, Lambda är hel och inga läckage.
ALLA tänddelar är splittnya!
Har bytt spridarmotstånd/spridarrelä.
Kan det vara BTR som strular? Känns som att den får alldeles för mkt bensin eller att den får för lite när den laddar?
Kanske är WG ställer till detta problem? Tänker om membranet där är kasst så läcker den ut luft därigenom vilket i sin tur gör att bilen går uselt?
Känns dock rätt konstigt att WG bara går sönder sådär...
Körde 15mil på 19liter bensin, blandad körning. Kanske är normalt för en 740 Turbo!
Börjar bli VÄLDIGT trött på mekandet.. Tips mottages VÄNLIGT och hade gärna bjuckat på bira för den som kommer med lösningen.
Har haft problem med denna bil i snart 4 års tid...
Först så gick bilen kasst när laddet kom, bilen tvekade och tvekade hela registret dvs den var extremt trött.
Bilen är original förutom detta:
3" avgas
Pysventil
Öppet filter
Och nej jag kör ingen öppen dumpventil, kör med original dumpen i turbon (inget dumplock).
Bytte maskin, turbo men samma problem.
Gjorde detta en gång till då ena maskinen gick ner, har nu fått bukt på det ena felet "isch" med tvekandet, mina chip som troligtvis var problemet. Bytte boxar med Timos Motor Chip, fungerade klockrent (Var ej mina boxar).
Köpte andra chip till min bil och i väntan på dom satte jag i original boxar och bilen gick ännu som den skulle.
Fick nya chip, monterade dessa (med ESD band) och NU peakar laddet 1.8 bar utan att jag rört WG/pysventil. Köpte ny pysventil för att utesluta de men de hjälpte inte. Troligtvis är min WG kass.
MEN bilen slår ifrån när laddet passerar 0,5... Och har nu börjat bli orkeslös och tvekar igen...
Satte i original boxarna igen men den beter sig likadant.
LMM är hel, Lambda är hel och inga läckage.
ALLA tänddelar är splittnya!
Har bytt spridarmotstånd/spridarrelä.
Kan det vara BTR som strular? Känns som att den får alldeles för mkt bensin eller att den får för lite när den laddar?
Kanske är WG ställer till detta problem? Tänker om membranet där är kasst så läcker den ut luft därigenom vilket i sin tur gör att bilen går uselt?
Känns dock rätt konstigt att WG bara går sönder sådär...
Körde 15mil på 19liter bensin, blandad körning. Kanske är normalt för en 740 Turbo!
Börjar bli VÄLDIGT trött på mekandet.. Tips mottages VÄNLIGT och hade gärna bjuckat på bira för den som kommer med lösningen.