Sida 1 av 1

tips/råd om fel B230K

Postat: ons 18 maj 2016, 12:53
av Skraxen
hej jag har tänkt att kanske köpa en 740 med en B230K motor i och själva frågan som jag har är: vilka "vanliga" fel brukar finnas på dom? jag har hört nåt om vakum slangarna att dom brukar spricka, det är väll bara att titta på slangarna och bedöma?
:D

Re: tips/råd om fel B230K

Postat: ons 18 maj 2016, 13:15
av lennarte
Kamremmen är det viktigaste att ha koll på. En "vanlig" "A", "E", "F" motor händer ingenting med motorn om remmen skulle gå av (den stannar förstås) men på "K" motorn ( som är lite annorlunda byggd) "krockar" ventiler och kolvar, det är inte bra. Vad gäller förgasaren finns det olika modeller, problemet är 2-ports förgasarna med vakuumstyrt andrasteg. Alltså en port styrs av gaspedalen med vajer medan den andra styrs av motorns belastning med hjälp av vakuum. Sedan är där ju en massa slangar som har med renare avgaser att göra. När detta krånglar kan det bli problem. Dessa modeller är (när dom funkar) dom snålaste förgasarmodellerna. Dessa förgasare har (som lök på laxen) automatisk choke som måste fungera annars drar bensinförbrukningen iväg. Är det ingen "klåfingrig klåpare" som haft bilen så är det nog inga problem. Övrigt är det rost i golvet innanför tröskellådorna, sliten i spindel och styrleder, rostiga bromsskivor (framför allt bak) och dålig handbroms. Det kommer säkert fler kommentarer.

Re: tips/råd om fel B230K

Postat: ons 18 maj 2016, 16:02
av Skraxen
lennarte skrev:Kamremmen är det viktigaste att ha koll på. En "vanlig" "A", "E", "F" motor händer ingenting med motorn om remmen skulle gå av (den stannar förstås) men på "K" motorn ( som är lite annorlunda byggd) "krockar" ventiler och kolvar, det är inte bra. Vad gäller förgasaren finns det olika modeller, problemet är 2-ports förgasarna med vakuumstyrt andrasteg. Alltså en port styrs av gaspedalen med vajer medan den andra styrs av motorns belastning med hjälp av vakuum. Sedan är där ju en massa slangar som har med renare avgaser att göra. När detta krånglar kan det bli problem. Dessa modeller är (när dom funkar) dom snålaste förgasarmodellerna. Dessa förgasare har (som lök på laxen) automatisk choke som måste fungera annars drar bensinförbrukningen iväg. Är det ingen "klåfingrig klåpare" som haft bilen så är det nog inga problem. Övrigt är det rost i golvet innanför tröskellådorna, sliten i spindel och styrleder, rostiga bromsskivor (framför allt bak) och dålig handbroms. Det kommer säkert fler kommentarer.
juste nu när du skrev om kamremmen kom jag på att min kompis sa något liknande för ett tag sedan, jag har mailat fram och tillbaka med säljaren och vet vart den mesta rosten finns och konstigt nog ska handbromsen fungera

Re: tips/råd om fel B230K

Postat: ons 18 maj 2016, 21:52
av lennarte
Handbromsen på en såpass gammal bil måste varit renoverad minst en gång, och är det ordentligt gjort så kan det ""funka" bra. Köper man en så pass gammal bil får man ju vara beredd på lite jobb. Har man tur är det bara lite jobb, men något jobb är det säkert. Nu är jag gammal bilmek så sådana bilar är inte problem för mig, men kan man bara "hantera" verktyg och är intresserad är det lätta bilar att jobba med. För en "vanlig" bilägare är ju rost i bärande delar det svåraste/dyraste att laga. Medan bromsar, spindelleder, förgasare (bra handbok) är inte så märkvärdigt. Jag fick en 745-a av min svåger som stått över vintern. Det var körförbud, blanka däck, vattenpumpen läckte "som ett såll", bromsarna var fast, skivorna väldigt rostiga, men en "händig karl och Biltema" så gick den igenom Bilprovningen "nålsöga" med blankt papper. Har nu kört med den i 8 år, det är en 745 GLT med 16V motorn och all utrustning som fanns då 1989 (-88B)