Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
Hej!
Sedan något år tillbaka har min Volvo 940 LTT börjat dricka olja. Dessförinnan gick det ingenting, men det har varit problem en tid, och nu tycks det bli värre. Fyllde på en liter för bara ett par tre tankar sedan och ny tycks det vara dags igen. Bilen har bara gått 22k.

- Jag kan INTE se något läckage under bilen
- Motorn ser möjligen lite oljig ut
- Jag kan inte se någon blå rök (men jag kör iofs ofta på E85)
- Den luktar mer motorolja än tidigare.
- Upprepade byten till en bra rengörande motorolja (inkl nytt filter förstås) har inte hjälpt
- Möjligen är kylvätskekonsumtionen också förhöjd

Gissning: Eftersom att ingen olja hamnar under bilen borde den fara ut genom avgasröret, om den inte kan förångas på något mystiskt sätt.

Vad bör jag felsöka och i vilken ordning?

Vänliga hälsningar/mbuhre
Användarvisningsbild
av White
Börja med en ordentlig motortvätt, det är nästan omöjligt att lokalisera ett eventuellt oljeläckage på en redan oljig motor!

Kollat över vevhusventilationen nyligen? Lossa tryckröret/slangen mellan IC och turbo och kolla fall det är mycket olja i det. Tycker det är alldeles för tidigt för turbon att
börja läcka.
av mbuhre
Tack för bra ledtrådar! Det fanns en ring/tunn film av olja i anslutningen mellan turbo och slang till kylaren. För övrigt såg inget oljigt ut däri. Jag vet inte vad som är "normalt".

Men vevhusventilationen har jag mycket riktigt aldrig bekymrat mig om (okunskap) och den känns som en bra förklaring. Jag har nämligen noterat att det sett oljigt ut ovanpå motorn, och även bytt packning till locket utan att det riktigt har hjälpt. Detta kunde förklaras av högt tryck pga att ventilationen var igensatt. Men det verkar vara för j-ligt att få bort "oljefällan" (dvs att komma åt den), är inte helt säker på att jag vill ge mig på det själv även om jag i princip begriper vad som ska göras.
av NilsO
Det är ändå normalt att det är lite olja i luftrören från turbon, och det brukar krypa ut lite i de flexibla anslutningarna. Så har det åtminstone varit på alla 940 jag sett som gått någorlunda långt, utan att de haft onormal oljeförbrukning. Därför är det kanske lite svårt att säga vad som är normalt och inte genom att titta där. (Såvida det inte fullständigt rinner av olja, förstås.)

Det sitter en tätning, som en stor O-ring, mellan oljefällan och blocket. Den brukar spricka och gå sönder. Då kan det läcka ganska mycket där.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]