Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1147185
Var på Bilprovningen i fredags, var inte tal om annat än att den gick igenom. Han sade inte ett ord om etanol konverteringen. Däremot "klagade" han när det droppade olja på hans "fina golv" så jag fick anmärkte på oljeläck växellåda, oljeläck motor. Sedan "tyckte" han att det glappar i "gummibussningar bakre stötdämpare". Men det största problemet var
CO på 0,4
HC på 153
Lambdavärdet på 1,056.
D.v.s hade jag inte haft en årsmodell -88B hade det blivit ombesiktning. Bilen går jättebra och inga felkoder. Kollade dom för 2 veckor sedan fick då 2-3-2 och 3-1-1. Kollat några ggr efter det men dom har inte kommit tillbaka. Skulle gjort det i helgen också, men håller på att bygga in båten i presenning så jag kan börja jobba på den. Växellådan får jag byta tätningen vid utgående axeln på när jag lägger på sommardäcken, men motorn kanske blir värre. Det läcker främst från excenter boxarna som inte används eftersom balans remmen inte varit monterad på 15 år. Ska byta olja och filter igen och se vad det gör, misstänker det kan vara en orsak. Kör ju bara korta sträckor men använder motorvärmare flitigt. Man kanske skulle plocka bort balansboxarna, men vet inte vad det "drar med sig". Kanske kan ersätta remhjulet med en plåt och packning, men vet ej hur det ser ut. Kanske någon gjort detta? Kanske någon ha en sprängskiss, eller något?
#1151922
Lennarte: Ursäkta om jag kapar tråden, men körde du med etanol i mindre doser (utöver 5% i B95) innan du konverterade? Jag har de senaste veckorna börjat smyga i mer och mer E85 (E75?) per tankning. Idag drog jag i 15l E85 vid fulltank (50L tank) från tidigare 8L och jag lär säga att bilen går snäppet bättre än tidigare. Jag undrar då hur mycket Etanol kan man peta ned i en o-konverterad B230F innan ryckningar, startsvårigheter och annat börjar tror du?
Med en trött överslagsräkning i huvudet borde 15L E85 och 35L B95(5% Etanol) ge typ 12L ren etanol, alltså dryg 1/5 del etanol på en tank.
Jag undrar om inte motorn gick lite fett innan eftersom den går så bra nu med mer etanol. :-O)
Ska också göra en riktigt konvertering om den lyckas bli veteran om 3 månader. :-)-)
#1151938
Minst 30% etanol bör din klara av. (Men tänk på att det är skillnad på 30% etanol och 30% E85)
Om man vill pröva var gränsen går så är det bara att öka i steg om t.ex 5 liter E85 i varje tankning. När man kommer upp i ett läge där bilen börjar reagera negativt, kanske inte svara på gasen, bli trögstartad, motorlampan tänds eller något annat, är det bara att hälla på 5 liter bensin igen. Då vet man var gränsen går om man har fört någon sorts journal eller sparat kvittona. Man har nått gränsen för vad styrdatorn kan reglera.
Dom här "negativa" symtomen är ofarliga om det inte blir långvarigt.
Jag körde min 245 -92 på 30% etanolblandning okonverterad i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil. Efter mig gick bilen 3000 mil på samma blandning. Rosten tog bilen senare. Motorn lär ha gått till Norge där någon skulle göra en rallymotor av den??? Man kanske får anta någon sorts "hobbyrally", för vem använder en mer än 20 år gammal motor om man skall tävla?

Nu pratar vi Volvo här. Det har funnits några andra bilfabrikat, någon VW från sent 80-tal och även någon Renault och kanske någon mer bilmodell, som hade så "generöst" inställt reglerområde så att dom gick att köra på 100% E85 utan konvertering.
#1151942
Jag körde mycket på E85 under "etanol-boomen", då med en konverterad 740 -90. Konverterades med en sk. flexitune box. Körde många tusen mil på det viset. Det smidiga med den var att boxen hade en kallstartsfunktion som i princip öppnade spridarna när man hade tändningen på. Den var som tjurigast runt nollan, annars hade jag inga större problem faktiskt.

Nu åker jag 945 LTT -97 och som svar på ovanstående inlägg så tankade jag igår 18L E75 och 25L BF95, säkert några liter bensin kvar sen tidigare också. Inga problem, rullade även igenom bes på eftermiddagen igår med kanonfina avgasvärden.

Till våren blir det konvertering på riktigt med hjälp av större spridare. Smutt med spritbrännare ;-//
#1151945
Waizguy skrev:Lennarte: Ursäkta om jag kapar tråden, men körde du med etanol i mindre doser (utöver 5% i B95) innan du konverterade? Jag har de senaste veckorna börjat smyga i mer och mer E85 (E75?) per tankning. Idag drog jag i 15l E85 vid fulltank (50L tank) från tidigare 8L och jag lär säga att bilen går snäppet bättre än tidigare. Jag undrar då hur mycket Etanol kan man peta ned i en o-konverterad B230F innan ryckningar, startsvårigheter och annat börjar tror du?
Jag började "smyga ner" E85 redan i början på 2000-talet när jag körde med farsans 144 -72. Den var ganska enkel för när den började tveka var det bara att dra ut choken :lol: Där tillverkade jag en hylsa som passade "exakt" i förgasaren som ströp ner insuget mot luftfiltret till 38mm (tror jag det var). Började med att tillverka packningar (mellan förgasare och luftfilter) med olika stora hål. Körde med del i flera år på detta sätt. Dock gick den inte att starta utan startgas när det var under -5°så på vintern körde jag på bensin. Började blandtanka 745-an ganska omgående beroende på att den (efter förre ägaren gett upp och köpt en V70 :lol: ) var lika törstig som en A-lagare (typ 1,6 . 1,7 l/mil) och då var det ju billigare att köra på E85 än på bensin :roll: Då körde jag 100 % E85 2 somrar (det gick inte utan startgas på vintern) innan jag "tog tag i det" och felsökte och med "NilsO" och "Gnestakalle" som hjälp lärde mig "allt" om Volvos insprutningssystem. Sedan när den gick 100% bra på bensin (98 oktan, det är en 16V motor jag har) så började jag "pytsa i" E85 igen. Då köpte jag mig en justerbar BTR så jag höjde bränsletrycket efterhand som motorn började "protestera" så jag kan tyvärr inte säga så där direkt när den började "tveka". Men "Rådlös" har jag för mig har skrivit om "blandtankning" så han lär höra av sig om detta :lol: annars går nog gränsen vid c:a 30%. Har du en -88B (som jag) så kan du, med hjälp av diagnostikboxen och en justerbar BTR, justera blänsletrycket något så när. Annars kan man med en voltmätare kopplad till Lambdasonden (sonden urkopplad) justera bränsletrycket mer exakt. Jag "pratade" med "Torbjörn" på http://www.etanol.se i veckan om mina (numera) små problem och han skrev att man ska inte justera trycket när man kör småsträckor utan "ta sig" en mil eller några och justera lite då och då, om du ska justera med hjälp av diagnostikboxen. Min bil går kanonbra numera (startar även i -5°utan problem) men är fortfarande lite törstig. Min far sa´alltid när det gällde bilar när det går som allra bäst är slutet som närmast :roll: :lol: Därför kommar jag aldrig att sluta "krångla" med min bil.... :-)-)
#1151946
Rådlös skrev:Minst 30% etanol bör din klara av.
Vad var det jag sade :lol: Du han t.o.m. skriva det medans jag höll på att skriva mitt svar :lol: :lol: Sitter på jobbet så det tar lite tid att skriva. Man måste ju jobba också.... :cry:
#1152207
30% etanol eller 30% E85? Annars snackar vi ju nästan en halvtank E85?
Jag får som ni säger, laborera lite till och se resultatet. Jag laborerade fram i en annan bil jag hade för många år sedan (När E85 var billigt) och den kärran tyckte inte alls om E85 över 15-20%. Den gick väl kanske lite magert redan, kollade aldrig Lambda-värdet, men den rulla genom besiktningen på B95.

Vad hände med priset på E85 förresten? När Margot Wallström så glatt spred nyheten om åter sänkt energiskatt så sjönk E85 till ca 3kr lägre/liter jämfört med B95. Idag kostar ju E85 över 12kr/l igen :shock:.
#1152230
Det finns väl ingen direkt koppling mellan priserna utan det är marknaden som styr, försökte hitta dagen priser men den sidan verkar ligga och vila. Ska nämligen tanka idag. Det ligger 4 nya sommardäck i garaget som väntar på att träffa sina fälgar, får se om jag får tid till det dom närmaste dagarna.. just nu är det dock vinterdäck med dubb som gäller. 5 cm frusen snöslask (-2°)
#1152301
https://bensinpriser.nu/ uppdateras dagligen.
Det finns säkert en koppling, förlorad inkomst på den sänkta energiskatten, upp med priset och de tar igen det på momsen ;)
Eftersom energiskatten togs bort/reducerades borde totalsumman blivit mycket lägre än vad den blev, då momsen läggs på efter skatterna. Något lurt lurar i priset. Energiskatten är ju ändå typ 3kr/l, visserligen är det 25% bensin i E85 vintertid men jag är skeptisk.
#1153459
Såg ett tips på etanol.nu från förra året att Gulf i Södertälje tog 8,99kr/l för E85. Så jag svängde förbi där i helgen och mycket riktigt kostade det 9kr/l :-)-) Tänk om fler mackar kunde värna om miljön istället för att rikta kunderna till att tanka sina flexifuels med bensin.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]