- tis 27 feb 2018, 12:00
#1235292
Har nu kört en månad till och eftersom CO och HC var lågt och (framför allt) Lambdavärdet högt så tolkade jag detta som att motorn går snålt. Höjde då bränsletrycket (från 3 till 4bar) och bilen går fortfarande bra. Dock kom felkod 2-3-2 tillbaka så jag körde utan Lambdareglering en vecka och "justerade in" bränsletrycket med voltmätaren och det blev ett tryck på 3,5bar. Det är några dagar sedan och ingen felkod ännu så jag håller tummarna :roll:
Ska köra inom Bilprovningen och se om dom har tid att kolla på CO och Lambdavärdet, ibland är dom hjälpsamma med det. Det bör ju ligga omkring 1 på Lambdavärdet och någon 10-del på CO. Där var inget avgasläck bakom katen vid besiktningen. En lustig sak, bilen går bättre utan Lambdan inkopplad. Då känner man tydligt vridmoment "knycket" vid c:a 5000 varv, det är inte alls tydligt med Lambdan kopplad. Fortfarande visar Lambdasonden inte det värde som "jag vill" på voltmätaren, den envisas fortfarande med att visa 0,3 - 0,7V. Enstaka gånger något mer, enstaka något mindre. Och även, när man släpper gasen och motorbromsar så ska voltmätaren gå ner till 0V (brukade sjunka ner till 0,050 ungefär) nu sjunker den inte under c:a 0,11V. Ska (när vädret tillåter) kolla på gasspjällskontakten (borde väl bli felkod om den inte bryter (eller sluter) som den ska). Bränsleförbrukningen är fortfarande på c:a 1,5 l/mil vilket är lite högt men acceptabelt. Kör ju på E85 och numera är det c:a 2 kr billigare per mil än 98 oktan som jag körde på innan.
Ska köra inom Bilprovningen och se om dom har tid att kolla på CO och Lambdavärdet, ibland är dom hjälpsamma med det. Det bör ju ligga omkring 1 på Lambdavärdet och någon 10-del på CO. Där var inget avgasläck bakom katen vid besiktningen. En lustig sak, bilen går bättre utan Lambdan inkopplad. Då känner man tydligt vridmoment "knycket" vid c:a 5000 varv, det är inte alls tydligt med Lambdan kopplad. Fortfarande visar Lambdasonden inte det värde som "jag vill" på voltmätaren, den envisas fortfarande med att visa 0,3 - 0,7V. Enstaka gånger något mer, enstaka något mindre. Och även, när man släpper gasen och motorbromsar så ska voltmätaren gå ner till 0V (brukade sjunka ner till 0,050 ungefär) nu sjunker den inte under c:a 0,11V. Ska (när vädret tillåter) kolla på gasspjällskontakten (borde väl bli felkod om den inte bryter (eller sluter) som den ska). Bränsleförbrukningen är fortfarande på c:a 1,5 l/mil vilket är lite högt men acceptabelt. Kör ju på E85 och numera är det c:a 2 kr billigare per mil än 98 oktan som jag körde på innan.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V