Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1073276
Har börjat söka lite på nätet efter större spridare till min B234F motor. Har kört några år från och till på E85 och det funkar till 80 - 90%. Jag kör med förhöjt bränsletryck och trycket ligger på/över vad pumpen klarar av. Snubblade över denna lista i en annan tråd, men jag har bara tagit med den spridare med "mitt" artikelnummer. Problemet jag stött på är att det finns 2 st. En för 2,5bar och en för 3bar. Vad jag kan se "flödar" den med 2,5bar mer än den med 3bar. Alla övriga med närliggande nummer visar bara en på varje art. nummer. Varför är det 2 st med samma art. nummer just för "min" spridare? Är det samma spridare på B234F motorn som på både B230F modell -88A och -88B?? Varför i så fall "ger" -88A motorn mer bränsle vid lägre tyck än -88B motorn
Spridarflöde.2.tif
Spridarflöde.2.tif (94.84 KiB) Visad 12587 gånger
Skulle jag i så fall kunna ta spridare från en B230F motor -88A och den ska ge 238,9 cc/min vid 3bar, eller är det något jag missar??? ?:-/
Länk till listan ovan
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Hade annars tänkt "gå på tur" och se om jag hittar en skrotad Volvo turbo
#1073344
Enligt lisan ska mina 734or som sitter på min B230F (740 -88A) dom flödar 200 cc/min vid 2.5bar
Enligt listan så ska dina 749or flöda 238.9 cc/min vid 3bar

Men enligt volvo's egen fickdatabok så är det 214
Bild

Tänk på att turbo spridarna oftast är låg ohm och sätter du dit dom utan motstånd så bränner du effekt transistorn i bränsleboxen.

Var på skroten i hedemora dom hade 2 timmars gratis plock vid sitt ett års jubileum, där fick jag med mig 4 st 785or enligt listan ska dom flöda 270.9cc/min vid 3bar så dom borde vara ca 30% större och dom är även hög ohmiga.
#1073512
Det jag funderade mest över är att det är olika värden vi 3bar om det är samma spidare. Att det är olika värden vid olika tryck är ju klart, men det borde vara samma tryck vid samma bar
Joo, jag är medveten om motståndet, men, dom du beskriver (785) är alltså till en 5-cyl. 2,4l motor och en 2,3l turbomotor. Dessutom då högohmiga enligt listan. Kan du (eller någon annan) "precisera" modellerna dom sitter på.
Värden (cc/min) stämmer inte överens på någon av dom du visar och listan, mäter dom på olika sätt??
#1073559
Jo jag tyckte också det var konstigt att det är olika värden vid samma tryck på samma spridare, men det kan ju vara fel i listan.
Enligt bildelsbasen sitter 785orna på 850 turbo/t5 och dom är högohmiga.

"The flow rates shown are at 100% duty cycle (static) and are for gasoline."
Jag skulle tro att volvos mätningar är vid ca 90% i pulskvot så det kan vara det som är skillnaden där.
#1078131
SA4AQS skrev:Enligt lisan ska mina 734or som sitter på min B230F (740 -88A) dom flödar 200 cc/min vid 2.5bar
Enligt listan så ska dina 749or flöda 238.9 cc/min vid 3bar
Jag har kollat och "lusläst" Bildelsbasen och Stan Weiss lista och det finns några alternativ (det finns många, men jag håller mig till Volvo). T.ex 150 785, 310cc och sitter på 850 Turbo och 155 831, 334cc och sitter på på Volvo V70 Turbo. Ganska vanliga bilar tänkte jag. Men icke, hade min lediga fredag och tänkte köra till Returbilen i Falkenberg, men det tog stopp. Dom hade inga med Turbomotor, däremot hade dom 940 med FK motorn med 150 804, 337cc men då hade jag redan tappat lusten att åka. Jag hade ju tänkt slippa använde motstånden. Får se nästa fredag. Vissa V70 har Denso spridare, någon som har info om dom?? Det verkar som dom sitter på V70 utan turbo, men jag har inte hittat någon information om dom. Det finns massor av spridare (om dom passar "fysiskt") som sitter på VW, Audi Opel, Saab men jag vet får lite om det för att köpa bara för att prova
#1078327
Har för mig att röda Saab-spridare ska funka också, men har aldrig kollat upp detta.
Saabar finns det iallafall gott om på skrotarna så... ;)

Jag är mer och mer inställd på att försöka ge mig på programvaran i boxarna för att på det viset få till en riktig konvertering. Mappa om helt enkelt och ta fram ett "etanolchip" med en ändrad bränslekurva, extra kallstartsanrikning, mer adaptiv lambdareglering (flexifuel) och annat som man kanske vill ha.

Vad gäller det praktiska så ger nog den här tråden svar på det mesta: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153
Sen återstår väl bara att ladda upp med UV-lampa, chipbrännare och ett gäng 27C256. :P
#1079866
volvo244gle skrev:Har för mig att röda Saab-spridare ska funka också, men har aldrig kollat upp detta.
Saabar finns det iallafall gott om på skrotarna så... ;)
Jo det kanske stämmer.... Har gjort en lista på tänkbara kandidater. Grövre text på artnummer ser lika ut på bild. Det står EV1 och EV6 under kolumnen "Feed", vad betyder det?? Någon som vet detta?? Klen text på art. nummer är ej lika, dom är klena hela vägen, Passar dom?? Det skulle öka urvalet betydligt. Kanske åker och tittar lite i Falkenberg i morgon (är ju pensionär fredagar), det finns några Saab Turbo
Bilagor
Spridardata.png
Spridardata.png (74.75 KiB) Visad 10755 gånger
#1081736
Nu ligger det 4 st 0 280 150 431 spridare (Saab 9000 Turbo), 358cc/min på bänken i garaget + en elcentral, komplett med säkringar och reläer. Dom spridarna var inte mitt förstaval, tror dom blir för stora om man skulle behöva köra på ren bensin (på vintern ?). Nästa problem är elcentralen, 3 säkringar har "gått varma" ordentligt, den till fläkten (kupén) den till dimljusen (som jag kopplat cigg.uttaget på) som jag körde min 8A batteriladdare på och den till "rumpvärmen" (sätena). Sist nämnda har aldrig fungerat i min ägo så det kan vara något gammalt. Fläkten däremot började låta för några månader sedan, övre lagret hade "gått torrt" och snurrade i filten istället för att axeln snurrar i lagret. Så det har nog "tagit" någon extra Ampere. Säkringen till dimljusen är jag osäker på varför, 8 A kanske 10A första minuten ska ju säkringen tåla (15A), dimljusen var ju inte på under natten jag laddade. Batteriet var ju helkass, men det brukar ju vara tvärt om då, att det inte "tar emot" så mycket ström. Får kolla innan jag byter, vill nog inte så gärna byta en till. Klippte kablarna en dm innan elcentalen (Volvo 745 -91 med ECC och en bensindriven motor och kupé värmare) så om jag monterar bort alla reläer och relähållare och "klipper ner" alla kablar till säkringarna till 2 cm så går det nog ganska lätt att byta. Hoppas färgerna stämmer något så när i alla fall. Blev faktiskt lite sugen på bensinvärmaren..... Några goda råd inför bytet av elcentralen mottages gärna
Angående "Feed" i förra inlägget, det kan vara så att EV1 är elanslutning i 45° vinkel medans EV6 är anslutningen av kabeln "parallellt" (180°) med spridaren. Dom var i alla fall så på några 9-3-or jag tittade på.
#1081774
Det går ju att ta isär säkrings delen om man bara vill byta/göra rent stiften.
Bild
Annars behöver du ju bara flytta över säkringspanelen och inte relä panelen.

Säkringspanelen är färg märkt i botten samma som kablarna så om färgerna stämmer mellan årsmodellerna så är det bara att flytta kabelskorna lätt.
#1082014
SA4AQS skrev:Det går ju att ta isär säkrings delen om man bara vill byta/göra rent stiften.
Det visste jag inte, men det är "kört" i alla fall för det är 3 st som ser ut som den ovanför 24, eller ännu värre. Jag trodde man kunde dela mellan säkringarna och reläerna, men det verkar inte finnas någon delning där. Min 745-a är ju en -88B så elschemat är samma som -91 så det ska förmodligen stämma med färgerna. Får se om tiden räcker till framöver. Den jag tog på Returbilen ser "oförskämt" fräsch ut i alla fall (200sek med alla reläer), ink. overdrive reläet som inte har strulat sedan elektrikern på jobbet lödde om det för mig.... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]