Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1235292
Har nu kört en månad till och eftersom CO och HC var lågt och (framför allt) Lambdavärdet högt så tolkade jag detta som att motorn går snålt. Höjde då bränsletrycket (från 3 till 4bar) och bilen går fortfarande bra. Dock kom felkod 2-3-2 tillbaka så jag körde utan Lambdareglering en vecka och "justerade in" bränsletrycket med voltmätaren och det blev ett tryck på 3,5bar. Det är några dagar sedan och ingen felkod ännu så jag håller tummarna :roll:
Ska köra inom Bilprovningen och se om dom har tid att kolla på CO och Lambdavärdet, ibland är dom hjälpsamma med det. Det bör ju ligga omkring 1 på Lambdavärdet och någon 10-del på CO. Där var inget avgasläck bakom katen vid besiktningen. En lustig sak, bilen går bättre utan Lambdan inkopplad. Då känner man tydligt vridmoment "knycket" vid c:a 5000 varv, det är inte alls tydligt med Lambdan kopplad. Fortfarande visar Lambdasonden inte det värde som "jag vill" på voltmätaren, den envisas fortfarande med att visa 0,3 - 0,7V. Enstaka gånger något mer, enstaka något mindre. Och även, när man släpper gasen och motorbromsar så ska voltmätaren gå ner till 0V (brukade sjunka ner till 0,050 ungefär) nu sjunker den inte under c:a 0,11V. Ska (när vädret tillåter) kolla på gasspjällskontakten (borde väl bli felkod om den inte bryter (eller sluter) som den ska). Bränsleförbrukningen är fortfarande på c:a 1,5 l/mil vilket är lite högt men acceptabelt. Kör ju på E85 och numera är det c:a 2 kr billigare per mil än 98 oktan som jag körde på innan.
#1237454
Var inne på bilprovningen och kollade CO. 0,45 på CO, 1,53 på HC men nu var Lambda Ok 1,03. Det blev att justera bränsletrycket igen, har inte bytt Lambdasonden. Blir inte riktigt klok på om den är kass eller inte. Den fungerar, men reglerar bara mellan 0,25 och 0,75V. Har justerat trycket upp och ner (1 hg i taget) och det verkar som 3,3 bar är ett bra värde (mätt med vakuum kopplat). Ska montera en ny manometer idag med tydligare markeringar så det blir lättare att se mer exakt vad det är. Har nu kört ett tag med detta och det verkar funka. Minskar jag bränsletrycket med 1 hg så blir det felkod 2-3-2. Huvudproblemet har varit läck på avgasröret framför katen och hade jag hittat detta redan i höstas när problemen började så hade det varit fixat får länge sedan. Ska till bilprovningen i april (båttrailern), ska höra om dom kan kolla CO då också. Det är en annan bilprovning, dom kan inte besiktiga släp här på den som ligger närmast (600 m från jobbet)
Senaste tankning, 1,6 l/mil (snö, slask, kallt (-10°)om vartannat), det blev 2,10 kr billigare per mil än om jag kört på 98 oktan. Det är ju i alla fall lite glädje "i bägaren".... :lol:
#1248716
Även jag kommer ge mig in i E85 träsket snart nu när bensinpriset kryper mot 16kr/litern för 95oktan. :-/

Senast jag körde på E85 var runt 2009-2010, då med min 740 GLE -90. Körde många tusen mil på E85, konverterad med en "flexitune".

Den här gången är offret min 940 -91 med 16.000mil på mätaren. Tur att jag har sparat flexituneboxen från GLE:n. Bara att skarva in sig på spridarkabeln från insprutningsboxen och vrida upp bränslemängden. :-D
#1248739
S80_140HK skrev: Tur att jag har sparat flexituneboxen från GLE:n. Bara att skarva in sig på spridarkabeln från insprutningsboxen och vrida upp bränslemängden.
Tur att du sparat den. Är inne på www.etanol.nu då och då och just nu är där en som ska försöka få tag i en Flexitune. Dom tillverkar inte dom längre, han mailade dom för det stod att det var slut på hemsidan. Nu när det skiljer 2 - 3 kr milen är det ju lite lönt igen.
Passar på med lite uppdatering om min 745-a, 1,5 - 1,6 l/mil vill den fortfarande ha. Nu med sommardäck men AC-n är ju på mer nu. Kommit på (tror jag) varför jag får felkod 2-3-2. Det började strula i höstas, sedan blev det ju läck på främre avgasröret. När detta blev fixat och bilen blev besiktigad så började det igen för några veckor sedan. Jag tror att detta hänger ihop med bytet mellan sommar och vinter etanolen. Trodde inte det skulle vara sååå känsligt, men det verkar som jag får ha ungefär 0,5 kg högre bränsletryck på sommaren. FFV bilar sköter ju detta automatiskt men jag har ju "byggt om" 745-an efter "eget huvud". Får se framöver om felkoden kommer tillbaka egen..... :-)
#1255852
Dags för en uppdatering för dom som fortfarande är intresserade......
Jag tror det kan vara ett samband mellan bytet sommar/vinter/sommar etanol som ställde till det. Vi har (vi och vi förrsten, jag tillhör ju numera den skara av människor som gör vad jag vill) en praktikant från Högskolan som sysslar en hel del men etanol och trimmade BMW. Han säger att det kan skilja från 50% till 5% bensin inblandning i etanolen. Dom kollar alltid bensinhalten i E85 innan den hälls i bilarna. 745-an går i alla fall 100% riktigt nu, precis som en B234F motor ska göra, d.v.s som bara ---- med en förbrukning på omkring 1,5 l/mil och inga felkoder. Lite högt, men inom dom 30% högre det ska vara mot de förbrukning jag hade på bensin. Förbrukningen var nere och "nosade på" 1,3 för ett tag sedan men då var de lite mer längre sträckor. Kör numera på 3,8 kg bränsletryck och Saabs "röda" spridare.
Som jag antydde ovan så ha jag inget jobb mera att gå till, är inne på min fjärde semestervecka och ska ha fem veckor till innan pensionärslivet börjar på "riktigt" i augusti. Just nu känns livet helt underbart, det kändes lite "sådär" sista tiden innan jag blev "frisläppt" :-) ;-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]