Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en fråga angående min utrampningslager. Kopplingen är bytt för 4-5månader sen för att utrampningslager var dålig då och då byte jag hela kopplinen men nu är utrampningslager dåligt igen. Jag har kört lugnt och inte slirat på kopplingen så min fråga varför är den dålig igen?
Vet inte vad Volvo tar för ett urtrampningslager men annars kostar ett Sachs ungefär samma som på V-parts, ev. 1 hundring mer.
Jag skulle även gissa på att det är Sachs som gör Volvos.

/// Waiz
frodde89 skrev:nu är utrampningslager dåligt igen.
Har du bytt kopplingen själv?? Jag frågar för urtrampningslagret ingår inte alltid i kopplingssatsen numera. Till min 745-a köpte jag en beg. koppling (16V motorn, svindyr koppling) och då kunde jag (i lugn och ro hemma) kolla att "grejerna" var helt Ok. Det "skorrade" lite i urtrampningslagret (köpte en beg. OD-låda samtidigt och lagret sitter ju på lådan) men det var inga problem att fylla med lite nytt fett så blev det "tvärtyst". Denna koppling jag köpte såg nästan ny ut men lagret såg ut att vara äldre. Nu hade denna låda (och e.v urtrampmingslagrer) rullat c:a 25000 mil mindre än min bil så det kändes bättre. Nu bytte jag inte låda och koppling själv (första gång någonsin som jag inte gjort jobbet själv) p.g.a dåliga axlar, rygg och jag hade fått ligga på infarten hemma. OD-lådan är tung.... Men det lagret funkar tyst och fint C:a 2500 mil nu. Min tanke är, om du inte bytt koppling själv, vet du då till 110% att urtrampningslagret är bytt. Dom kanske "bara" fyllde et helkass lager med fett så det höll ett tag..... ?:-/
lennarte skrev:
frodde89 skrev:nu är utrampningslager dåligt igen.
Har du bytt kopplingen själv?? Jag frågar för urtrampningslagret ingår inte alltid i kopplingssatsen numera. Till min 745-a köpte jag en beg. koppling (16V motorn, svindyr koppling) och då kunde jag (i lugn och ro hemma) kolla att "grejerna" var helt Ok. Det "skorrade" lite i urtrampningslagret (köpte en beg. OD-låda samtidigt och lagret sitter ju på lådan) men det var inga problem att fylla med lite nytt fett så blev det "tvärtyst". Denna koppling jag köpte såg nästan ny ut men lagret såg ut att vara äldre. Nu hade denna låda (och e.v urtrampmingslagrer) rullat c:a 25000 mil mindre än min bil så det kändes bättre. Nu bytte jag inte låda och koppling själv (första gång någonsin som jag inte gjort jobbet själv) p.g.a dåliga axlar, rygg och jag hade fått ligga på infarten hemma. OD-lådan är tung.... Men det lagret funkar tyst och fint C:a 2500 mil nu. Min tanke är, om du inte bytt koppling själv, vet du då till 110% att urtrampningslagret är bytt. Dom kanske "bara" fyllde et helkass lager med fett så det höll ett tag..... ?:-/
Det var min pappa(bil/lastbils mekaniker) och jag som Bött den lagret var hur fin som helt och den lät knappt något heller innan vi satte dit den. Den började låt lite då och för en vecka sen och nu låter den hela tiden men inte under körning.
Bytte koppling på en Mazda min bror hade. Nya urtrampningslagret börja gnissla efter några mils körning. Sats köpt på mekomen. Vi orkade inte riva allt igen så fick leva med problemet
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]