Sida 1 av 1

744 b230ft dör heltplötsligt

Postat: ons 27 apr 2016, 13:44
av Junte
Tja

Har en 744 89a med en b230ft motor i från en 940, och har problem nu med att motorn dör helt plötsligt efter den körts ett tag och sedan kan man vänta ett tag så startar den igen(motorn går jätte bra).
hände en enstaka gång för 2 månader sedan och nu dem senaste 2 veckorna har det hänt mer och mer.
Det som jag har bytt är: Vevaxelgivare, bränsle relä, fördelar lock, rotor, och sedan har jag gått igenom nästan alla kontakter som finns i motor utrymmet men allt såg bra ut.
ringde 2 olika verkstäder och dem var nästan hundra på att det var vevaxelgivarn, men ingen skillnad nu när den är bytt.
Börjar få slut på vad det mer kan vara, så om någon har tips erfarenhet om vad det kan vara, vad som helst som kan hjälpa för måste verkligen fixa detta problem.
Mvh Jonte

Re: 744 b230ft dör heltplötsligt

Postat: ons 27 apr 2016, 14:47
av lennarte
Får den bränsle och gnista när den stannar? Om du kör på starten, funkar bensinpumparna då? Är det gnista i kabeln från tändspolen. Bränslereläet bakom askkoppen brukar krångla ibland. Kolla om det är dålig kontakt eller ström till säkring 1. Den "försörjer" en stor del av tänd och bränslesystemet. Det finns ju 2 bränslepumpar (en i tanken också) och funkar inte den i tanken så blir det problem när det är mindre kvar i tanken. Är det nya grejer du satt i eller "bra" begagnade, tänkte främst på bränslereläet. Finns ett relä som styr spridarna också, sitter på expansionskärlet till kylaren. Det finns jordkablar på insuget också. Där jordas det som ger signal till styrboxen, där kan bli "glappkontakt" mellan kabelskon och kabeln (löda dom). Dom sitter i skruvarna som fäster bränslerailsen. Du kan få ut felkoder också, men även funktionskontroll av vissa saker genom diagnostikboxen.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Förmodar att det är boxar från 940 som sitter i bilen. annars funkar det säkert ändå