Sida 1 av 1
945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: mån 25 apr 2016, 06:20
av Voyce
Jag har en 940 - 98 som bromsarna plötsligt la av på. Tar litegrann längst ner så känns som att en bromskrets har gått.
Hittar inga trasiga rör/slangar men det är lågt med bromsvätska efter att det hände så känns som ett yttre läckage.
Var är det vanligast att det läcker på dessa?
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: mån 25 apr 2016, 07:35
av lennarte
Det rör sig om mer än 1 dl bromsvätska som försvunnit om bara en krets fungerar. Det är ganska mycket och måste synas någostans. Men, när klossarna är utslitna har nivån minskat från max nivå till min. nivå, men då är det fortfarande en "bit" kvar tills en krets ska försvinna, men det är mindre "reserv" kvar. Det kan läcka i bakkant på huvudbromscylindern, då ser man att det är lite blött på servon under cylindern. Skulle det vara en läcka under bilen så syns det. Kopplingssystemet är hydraulisk också och använder samma behållare men där är också reserv kvar om det skulle läcka ut där. Jag har varit med om att bromsoken går sönder p.g.a fastrostade kolvar. Då har det "tryckt sönder" den relativt tunna kanten där tätningen sitter (innanför damasken) och läckt ut bromsvärka där. Då syns det inte så lätt, utan man får plocka bort hjulen ock kolla ordentligt. Skulle det läcka i rör (kopplingar) eller slangar ser man det ganska lätt. Har du ABS kan det (i alla fall teoretiskt) läcka i hydraulikenheten, men har inte varit med om det (eller hört någon)
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: tis 26 apr 2016, 17:43
av Voyce
Tack för bra svar!
Jag kan inte se läckage runt huvudbromsvylindern.
Har hissat upp bilen och tagit av alla hjulen. Följt bromsrören hela vägen, de är hela.
Kollat vilka hjul som bromsar och det är där bak(båda sidor)som det är ur funktion.
Provat fylla upp behållaren för att se om det rinner ut vid bromsning men ser inget läckage än.
Ena bromsoket bak är riktigt rostigt och gammalt så ska undersöka det närmre.
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: ons 27 apr 2016, 21:42
av Voyce
Såg när jag tog av oket att inre kolven var ganska söndervittrad och även fuktig..
Vet dock inte om det är detta som är problemet. Provat att hänga dit ett helt nytt ok och luftat tills det kom bromsvätska(kom typ på direkten).
Bakbromsarna tar dock fortfarande inte så imorgon, när jag har mer tid, får jag lossa alla nipplarna och så får den stå och droppa någon timme. Brist på utrustning plus att jag är själv så det måste vara bästa sättet? :)
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: tor 28 apr 2016, 07:51
av lennarte
Voyce skrev:, får jag lossa alla nipplarna och så får den stå och droppa någon timme. Brist på utrustning plus att jag är själv så det måste vara bästa sättet? :)
"Själv är bäste dräng"
Jag gör också så, framför all när jag "bara" ska byta bromsvätska. Dock brukar jag avsluta luftningen med, efter att alla nipplar är stängda Öppna en nippel, tryck ner pedalen i botten, spärra den nere (mot sätet eller ryggstödet och för fram stolen) med en träbit, kvastskaft, kofot (jag har en yxa med precis lagom längd :roll: ) så pedalen är kvar i botten. Stäng nippeln och släpp upp pedalen, upprepa med alla nipplar tills du är säker att det inte finns luft kvar (pedalen ska ju bli "stum"). Om huvudcylindern varit tom, börja med att göra så här vid huvudcylindern. Där finns (oftast) inga luftnipplar, men det går lika bra att låssa något på bromsrörsnipplarna. Skölj med vatten efter, annars tar lacken skada och glöm inte att stänga nipplarna innan du släpper upp pedalen.
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: tor 28 apr 2016, 10:30
av rid54
Om det är en läcka utåt, så borde det ju komma ut mer vätska vartefter man pumpar med pedalen, dvs om huvudcylindern är OK. Jag föreslår att du funderar över huvudcylindern. Den kan vara otät invärtes utan att läcka utåt, dvs kolvarna rör sig men skapar inget tryck i röten till resp hjulcylindrar. På vissa konstruktioner kan bromsvätskan läcka ut ur cylindern och hamna i servon, där ryms det en del.
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: fre 29 apr 2016, 21:39
av Voyce
Nu har jag bromsar bak. Luftat ordentligt och det verkar vara oket vänster bak som orsakat detta. Tycker fortfarande att det är lite konstigt att man inte tydligare kunde se läckaget vä bak eftersom jag inte hade någon broms överhuvudtaget så en ordentlig testrunda ska göras såfort bilen kommer ner från bockarna(man får passa på att göra lite annat underhåll när den ändå är stående) :)
Tack för all hjälp!
Re: 945 Turbo -98 med usel bromsverkan
Postat: lör 30 apr 2016, 08:10
av lennarte
Voyce skrev: Tycker fortfarande att det är lite konstigt att man inte tydligare kunde se läckaget vä bak eftersom jag inte hade någon broms överhuvudtaget
Det kan vara så att det har läckt ytterst lite under en längre tid och eftersom oket kanske har "trögat" har den vätska som "sipprat ut" helt enkelt dunstat av värmen.
Kul att du hittade felet, och kan köra tryggt i sommar