Sida 1 av 1

Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: mån 18 apr 2016, 22:35
av BGA
940-92. Bilen startar okey och går bra. Plötsligt börjar den hacka och motorn dör. Tror att centralinstrumentet blir strömlöst - inga lampor lyser och bränslemätaren går mot noll. När jag provar att starta efter en stund, kan den gå många mil eller lägga av efter några hundra meter.
Startmotorn tvekar aldrig.
Laddningen fungerar. Har mätare i cig uttag som visar grönt. Har kollat laddspänning flera gånger. 13,9 - 14,2 Volt.
Försökte kolla alla kabelanslutningar i dag, men det går ju inte att kolla om en presskoppling är okey.
Till pluspolen på batteriet går två klena (ca 4 kvmm) kablar och den grova som går till startmotorn. Den grova borde vara okey eftersom motorn alltid startar. Troligen förser någon av de två klena tändspolen och elektroniken (insprutningen) med el. Denna kan vara korroderad i presskopplingen. Jordledningarna borde vara okey eftersom att den alltid startar.
Jag antar att störst risk för korrosion och dålig kontakt är i motorrummet och då i första hand längst fram.
Eftersom felet naturligtvis mest drabbar frugan, vad skall hon kolla nåsta gång det händer? Lampor, instrument, startförsök mm.?
Har sökt detta forum på "strömlöst" och läst alla trådar, men inte hittat någon som påminner om detta felet.
Jag vet att förr förekom det att presskopplingarna kunde ha dålig kontakt när bilen blev gammal, men har aldrig hört att det drabbat Volvo. Vilken erfarenhet har ni?

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: tis 19 apr 2016, 07:28
av NilsO
Säker på att laddningen fungerar även stunden innan bilen stannar? Det finns nämligen ett ganska vanligt fel som gör att laddningen ibland lägger av, utan att kontrollamporna tänds. Då märker man inte det förrän batteriet nästan är slut. När man sedan provar att starta efter en stund har batteriet återhämtat sig, bilen startar, laddningen fungerar igen och man kan köra vidare. På din beskrivning låter det lite som att det är så det ligger till – om du inte är säker på att den faktiskt laddar ända fram tills den stannar.

Vad gäller pressningarna är den på plusklämman på batteriet misstänkt. Man kan avgöra om felet ligger där med en vanlig digital voltmeter.

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: tis 19 apr 2016, 07:45
av lennarte
På min 745 -88B går den ena av dessa klena kablar till ABS-en och den andra går till en kopplingsplint vid bränsleboxen vid höger A-stolpe. I denna plint delar den sig och den ena går till plus (30 på elschemat) och den andra går till (30) på tändlåset (enligt schemat via ytterligare en plint). Så nog kan det bli dålig kontakt alltid På min pärla skilde det 1,5V (motorn avstängd) mellan cigg.utaget och batteriet och det var i dom kabelkorna vid batteriet som du nämner felet var. Dom kabelskorna ser ut att sitta med samma skruv som du klämmer batterikabelskon med, men du måste dra fast muttern på andra sidan också. Den skruven är alltså inte "genomgående" utan du spänner fast batterikabelskon med den ena muttern och dom 2 kablarna med den andra muttern. Kabelskorna till dom klena kablarna brukar kunna "ärga av" också så dom "ligger lösa" och kan förlora kontakten från och till (vänstersvängar).

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: tis 19 apr 2016, 10:28
av BGA
NilsO skrev:Säker på att laddningen fungerar även stunden innan bilen stannar? Det finns nämligen ett ganska vanligt fel som gör att laddningen ibland lägger av, utan att kontrollamporna tänds. Då märker man inte det förrän batteriet nästan är slut. När man sedan provar att starta efter en stund har batteriet återhämtat sig, bilen startar, laddningen fungerar igen och man kan köra vidare. På din beskrivning låter det lite som att det är så det ligger till – om du inte är säker på att den faktiskt laddar ända fram tills den stannar.

Vad gäller pressningarna är den på plusklämman på batteriet misstänkt. Man kan avgöra om felet ligger där med en vanlig digital voltmeter.
Tror inte det är fel på laddningen. Om det finns så mkt ström i batteriet att den startar utan problem, borde man kunna köra några mil innan den dör (batteriet är nytt o kollat). Jag har varit utför det fel du nämner. Det var på en 240. Bilelektrikern förklarade det för mig, men jag har glömt vad han sa, men han tyckte det var ett konstruktionsfel/snålhet från Volvo.
Dessutom, när spänningen börjar falla så börjar konstiga saker hända med instrumenten : bränsle o tempmätaren sjunker, varvräknaren fladdrar och motorn börjar hacka och så småningom dö.
Jag misstänker oxå den pressningen, men litar aldrig på voltmeter vid intermittenta fel.
lennarte skrev:På min 745 -88B går den ena av dessa klena kablar till ABS-en och den andra går till en kopplingsplint vid bränsleboxen vid höger A-stolpe. I denna plint delar den sig och den ena går till plus (30 på elschemat) och den andra går till (30) på tändlåset (enligt schemat via ytterligare en plint). Så nog kan det bli dålig kontakt alltid På min pärla skilde det 1,5V (motorn avstängd) mellan cigg.utaget och batteriet och det var i dom kabelkorna vid batteriet som du nämner felet var. Dom kabelskorna ser ut att sitta med samma skruv som du klämmer batterikabelskon med, men du måste dra fast muttern på andra sidan också. Den skruven är alltså inte "genomgående" utan du spänner fast batterikabelskon med den ena muttern och dom 2 kablarna med den andra muttern. Kabelskorna till dom klena kablarna brukar kunna "ärga av" också så dom "ligger lösa" och kan förlora kontakten från och till (vänstersvängar).
Jag såg oxå denna konstiga skruv i går när jag demonterade polskorna. N10 skalle med gänga åt båda hållen. Den har nog ställt till en del problem genom åren. Min plan är nu att ansluta dessa klena kablar en i taget och se vilka funktioner de ger. Sedan pressar jag på nya kabelskor.

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: ons 20 apr 2016, 09:46
av BGA
Nu är felet förhoppningsvis avhjälpt. Lite bilder:
Bild
Svarta (höljet) grova kabeln som går till pluspolen.
Bild
Svarta kabeln. Innehöll tre röda kablar. Nog inte så lyckat att pressa tre kablar i en kabelsko i denna miljö. Nu är dom kortade till frisk kopparkabel twinnade ock lödda. Felet kan ha varit att en av kablarna hade dålig kontakt.
Bild
Blå jordkabel som går till motor (kabelsko i servopumpens fäste). I och närmast kabelskon var det bara damm efter kopparkabeln! Bilden visar kabeln kapad ca 1 dm. Fick kapa 1 dm till för att hitta hyfsad koppar.
Bild
Flyttade motorjordningen hit. Betydligt bättre ställe än Volvo hade valt. Dessutom automatiskt rostskydd av en lite läckande kamaxeltätning. Tyvärr är bilden felvänd - mitt bildprogramm (Tinypics) gör så.
Bild
Blå jordkabelns fästpunkt på höger rambalk. Färg även i det gängade hålet! Här kan ha varit dålig kontakt även när bilen var ny!

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: ons 11 maj 2016, 09:13
av BGA
I en tidigare tråd har jag beskrivit hur jag ibland varit tvungen varva motorn rejält för att den skall börja ladda:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=123906
Trots förbättringar i kabeldragningar enligt ovan händer det att generatorn inte vill börja ladda.
Har nu en nästan ny utbytesgenerator från Volvo och ny Bosch regulator. Har monterat en multimeter på instrummentbrädan för att kolla batterispänningen direkt - alltså kabel dragen genom torped direkt till batteri.
Har bytt laddkontrollampan och "gnott" in den för bra kontakt.
Under senaste tid har voltmetern visat stadigt 13,7 V när generatorn laddat. När den inte vill börja, laddar den vrkligen inget , spänningen sjunker efter start.
Provkörde i går generatorn i svarv mot ett batteri och med hjälp av startkablar. Utan magnetisering laddar den inte, men efter magnetisering laddar den 14,3 V. Varför denna skillnad i spänning 14,3 - 13,7 = 0,6 V? Antagligen den besvärliga anslutningen vid startmotorns pluspol? Här är det svårt att komma åt utan att ta ut hela kabelhärvan. Kan man lösa problemet genom dra en kabel direkt generator+ till batteri+ ? Nackdelar?

Re: Strömlös o dör. Dålig kontakt någonstans. Var?

Postat: ons 11 maj 2016, 11:43
av NilsO
Du kan ju mäta om det är något spänningsfall mellan generatorn och batteriet i bilen. Mät mellan anslutningen på generatorn och centrum av batteripolen när motorn går på tomgång. Det är normalt med kanske 10–50 mV spänningsfall där, men inte mycket mer. Annars är det dålig kontakt någonstans. Man kan också mäta på jordsidan – mellan generatorns jordanslutning och centrum av batteriets minuspol.

Annars skulle man gissa att skillnaden mellan när generatorn sitter i bilen och när du provar den i bänk (svarv) beror på att batteriet inte ger någon större belastning på generatorn. I bilen finns ju bränslepump, lyse, tändsystem etc, som tillsammans drar ganska mycket större ström än vad laddströmmen till batteriet är.