- ons 13 apr 2016, 10:36
Tja folket.
Ny på forumet. Har som sagt problem, så tänkte att här finns det folk med erfarenhet.
Symptom:
-Ojämn tomgång. Svajar mellan 600-800 varv.
-Orkeslös.
-Lite småryckig emellanåt. På lägre varv.
-Avgassmällar när man har varvat och sen släpper.
-Svårstartad ibland, om den stått länge eller i solen. Får nöta på starten i flera minuter ibland när jag ska hem från jobbet (startar alltid på morgonen dock), brukar komma igång fortare om jag stampar upprepade gånger på gasen samtidigt. När den väl hoppat igång pruttar den en kort stund innan motorn går jämnt.
Det jag har gjort:
-Letat vacuum läckor med startgas. Märkte här är bilen nästan dör när man sprutar startgas vid luftfiltret. Motsatt effekt än jag är van vid, men det kanske ska va så.
-Bytt tempgivare.
-Rengjort luftmassemätaren.
Nån som har en idé, eller kan peka mig åt rätt håll?
Ny på forumet. Har som sagt problem, så tänkte att här finns det folk med erfarenhet.
Symptom:
-Ojämn tomgång. Svajar mellan 600-800 varv.
-Orkeslös.
-Lite småryckig emellanåt. På lägre varv.
-Avgassmällar när man har varvat och sen släpper.
-Svårstartad ibland, om den stått länge eller i solen. Får nöta på starten i flera minuter ibland när jag ska hem från jobbet (startar alltid på morgonen dock), brukar komma igång fortare om jag stampar upprepade gånger på gasen samtidigt. När den väl hoppat igång pruttar den en kort stund innan motorn går jämnt.
Det jag har gjort:
-Letat vacuum läckor med startgas. Märkte här är bilen nästan dör när man sprutar startgas vid luftfiltret. Motsatt effekt än jag är van vid, men det kanske ska va så.
-Bytt tempgivare.
-Rengjort luftmassemätaren.
Nån som har en idé, eller kan peka mig åt rätt håll?