Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja folket.
Ny på forumet. Har som sagt problem, så tänkte att här finns det folk med erfarenhet.

Symptom:
-Ojämn tomgång. Svajar mellan 600-800 varv.
-Orkeslös.
-Lite småryckig emellanåt. På lägre varv.
-Avgassmällar när man har varvat och sen släpper.
-Svårstartad ibland, om den stått länge eller i solen. Får nöta på starten i flera minuter ibland när jag ska hem från jobbet (startar alltid på morgonen dock), brukar komma igång fortare om jag stampar upprepade gånger på gasen samtidigt. När den väl hoppat igång pruttar den en kort stund innan motorn går jämnt.

Det jag har gjort:
-Letat vacuum läckor med startgas. Märkte här är bilen nästan dör när man sprutar startgas vid luftfiltret. Motsatt effekt än jag är van vid, men det kanske ska va så.
-Bytt tempgivare.
-Rengjort luftmassemätaren.

Nån som har en idé, eller kan peka mig åt rätt håll?
Just -88 finns 2 modeller. Dels -88 och -88B som "tekniskt" är en -89 men tillverkad och såld efter semestern och fram till nyårsafton -88. Bilar som är tillverkade fram till semestern kallas för -88A. Dom har LH Jetronic 2.2 insprutning med Lambdasonden placerad i grenröret och efter semestern är det LH2.4 med Lambdasonden placerad i katalysatorn. Denna sista modellen är den som är -88B och där kan man som hjälp med felsökningen "ta ut" felkoder på tändning och bränslestyrningen.
Men du är på rätt väg, kolla på alla slangar du hittar som finns runt insuget, vevhusventilationen, bromsservon. Har du AC finns en del vakuumslangar i värmepaketet också + plus en vakuumtank under kofångaren fram. Kolla även slangen mellan luftfiltret och spjällhuset. All luft som "sugs in" efter LMM-en är en felkälla för styrddatorn som "räknar" bara på den mängd som passerar LMM-en.

Mvh
Lennart
SA4AQS skrev: kolla så att kamaxeln och fördelaren står rätt inställd
Det är inte helt ovanligt att remmen "hoppar" en kugg eller fler så det är helt säkert bra att kolla. Fördelare sitter direkt på kamaxeln på 740, det remhjulet som driver fördelaren på 240 modellerna behöver man inte "bry sig om". På 740 driver det "bara" oljepumpen. Så det man kollar är att när remskivan (vevaxeln) står på 0 ska märket på kamaxelhjulet stå mot märket på plastskyddet bakom (övre delen av kåpan borttagen). Gör den inte det så vrid ett varv till. Stämmer det inte då heller, står det fel.

Mvh
Lennart

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]