Sida 1 av 2
Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: mån 28 mar 2016, 21:24
av christafer
Tjenare!
Köpte en sänkningssats till min V90 från chassit. Bytte fram och blev riktigt nöjd med höjden. Bytte dämparna bak, men höjden förblev oförändrad. Konstigt tyckte jag. Skrev till dem och de var lika oförstående. Visade sig senare att jag inte hade nivomat-dämpare innan, utan Monroe reflex-dämpare. Så nu undrar jag hur jag ska gå tillväga? Byggde en adapterplatta så nedre infästningen kom längre ner, cc80mm, så dämparna skulle vara max utdragna och på så sätt hålla uppe fjädern, men detta hjälpte inte heller, utan bilen var fortfarande lika hög.
Så vad ska jag göra nu? Någon som vet om man kan spärra fjädern från att fjädra ut fullt på nått smart sätt? Sommaren närmar sig och jag vill inte åka EPA

Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: tis 29 mar 2016, 13:01
av robinb3rgsten
Du får väl kapa längs med bladfjädern så blir den lägre
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: tis 29 mar 2016, 14:50
av christafer
robinb3rgsten skrev:Du får väl kapa längs med bladfjädern så blir den lägre
Hur får jag ut fjädern då? Måste väl ner med hela multilinken. Och hur många mm ska man kapa?
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 11:19
av lennarte
Var inte alla V90 utrustade med Nivåmat från början?? Annars kan du ta från skroten från en som har Nivåmat för dom är klenare än på bilar utan nivåmat. Byta bara stötdämpare ändrar ingenting på höjden på bilen. Utom på bilar med Nivåmat, där stötdämparen bär upp en del av vikten med hjälp av hydraulik i dämparen.
Mvh
Lennart
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 12:45
av robinb3rgsten
Ja hur de går tillväga eller hur mycket vet ha inte då ja inte haft nån själv.. men vet en del som gjort det. Vet också en som värmde med gasen på fjädern men de ca väl inget att rekommendera då de är nån slags plastmaterial i fjädern. Men de gjorde några knakande efter en stund o sen låg den på genomslagsgummina i bak; )
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 16:32
av christafer
lennarte skrev:Var inte alla V90 utrustade med Nivåmat från början?? Annars kan du ta från skroten från en som har Nivåmat för dom är klenare än på bilar utan nivåmat. Byta bara stötdämpare ändrar ingenting på höjden på bilen. Utom på bilar med Nivåmat, där stötdämparen bär upp en del av vikten med hjälp av hydraulik i dämparen.
Mvh
Lennart
Jo, det trodde jag med. Därför jag köpte dämpare bak också så den skulle sjunka ihop lite. Misstänker att någon har satt dit en ambulansfjäder och vanliga dämpare, för att nivomaterna är så dyra. Borde det inte gå att slipa ner fjädern några mm?
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 16:34
av christafer
robinb3rgsten skrev:Ja hur de går tillväga eller hur mycket vet ha inte då ja inte haft nån själv.. men vet en del som gjort det. Vet också en som värmde med gasen på fjädern men de ca väl inget att rekommendera då de är nån slags plastmaterial i fjädern. Men de gjorde några knakande efter en stund o sen låg den på genomslagsgummina i bak; )
Haha, okej. Vettefan hur jag ska gå tillväga faktiskt. Borde gå att spärra fjädern på nått sätt tycker jag. Ev slipa ner bladfjädern nån mm.
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 17:44
av lennarte
christafer skrev:Vettefan hur jag ska gå tillväga faktiskt
Om du nu skulle ha en hårdare fjäder (än original) i din bil vore det väl både onödigt och slöseri att förstöra den. Den skulle säkert kunna inbringa en större peng vid en försäljning till någon (tillsammans med dom stötdämpare som sitter i din bil) än vad en begagnad originalfjäder skulle kosta. Om du skulle plocka ut den för att såga den, förmodar att du ska såga den på längden så den blir smalare så är det ju lika lätt att sätta i en annan. Då har du den andra fjädern som reserv (om du skulle ångra dig) eller till salu med dämparna. Alternativt, lämna tillbaka dom dämparna du köpt och använda dom gamla dämparna till en originalfjäder.
Där fick du kanske lite att fundera på....

-)
Mvh
Lennart
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 18:42
av christafer
lennarte skrev:christafer skrev:Vettefan hur jag ska gå tillväga faktiskt
Om du nu skulle ha en hårdare fjäder (än original) i din bil vore det väl både onödigt och slöseri att förstöra den. Den skulle säkert kunna inbringa en större peng vid en försäljning till någon (tillsammans med dom stötdämpare som sitter i din bil) än vad en begagnad originalfjäder skulle kosta. Om du skulle plocka ut den för att såga den, förmodar att du ska såga den på längden så den blir smalare så är det ju lika lätt att sätta i en annan. Då har du den andra fjädern som reserv (om du skulle ångra dig) eller till salu med dämparna. Alternativt, lämna tillbaka dom dämparna du köpt och använda dom gamla dämparna till en originalfjäder.
Där fick du kanske lite att fundera på....
-)
Mvh
Lennart
Det utgår jag ifrån då bilen inte sjunker ihop med vanliga dämpare. Dämparna som satt på innan hette Monroe reflex, förmodligen eftermarknadsgrejer. Jo plockar jag ut bladet så är det onödigt att kapa i det såklart. Då får jag försöka få tag på ett nytt blad istället och laborera med det. Vill helst slippa det då jag antar att jag måste ner med hela bakvagnen. Det är inte roligt i ett garage på typ 12kvm. :lol:
Re: Sänka Volvo v90 utan nivomat, bladfjädring
Postat: ons 30 mar 2016, 22:25
av rid54
Det finns säkert trix med fjädern, men den procedur som beskrivs i gör-det-själv-handboken jag har är rätt lång och inbegriper att man tar loss det mesta i bakvagnen samt har ett specialverktyg för att hålla ordning på själva fjädern. Jag undrar om det inte är typ "fel bil" att sänka. Det går säkert att "dra ner" karossen med fel eller felmonterade dämpare, men det är ju knappast bra för komfort och väghållning.
En fjäder från en Nivomatförsedd bil är vekare, men den bör hålla en tom bil på samma höjd som en utan Nivomater. Nivomaternas "nolläge" är rimligen satt med en bil utan last och då är det fjädern som håller bilen uppe. Om man lastar ned bilen hjälper Nivomaterna till med att höja den, men bara när man kör. De pumpas upp av fjädringsrörelserna vid körning så de håller "rätt" höjd, dvs den nominella längden de ska ha för respektive bilmodell.
Jag hade en 960 (sedan) med bladfjäder och Nivomater. De var slut och då var bilen inte kul att köra, den slog igenom om man lade ett paraply i skuffen. Med nya Nivomater gick den som en dröm på alla underlag oavsett last. Att söndermodifiera en sådan konstruktion låter inte helt smakligt, men varje bilägare gör ju som han/hon vill.