Sida 1 av 1
Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 14:42
av frankiboy
När jag vrider ratten så tjuter det så hela kvarteret vaknar. Kan man smörja upp remmen eller måste den bytas, och framför allt. VAR sitter den? ??:-/
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 16:25
av sicnarf
Är det servo remmen som tjuter? Den sitter i motorrummet ju! Men det kanske är själva servot som tjuter. Då får du byta servooljan.
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 18:04
av frankiboy
sicnarf skrev:Är det servo remmen som tjuter? Den sitter i motorrummet ju! Men det kanske är själva servot som tjuter. Då får du byta servooljan.
Tack för svar men skall servooljan bytas? Jag trodde bara att man skulle fylla på utan att byta! ??:-/
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 18:34
av lennarte
Skriker det alltid när du svänger eller är det bara i ytterlägena? Alltså när det inte går att vrida på ratten mer. I ytterlägena är det en "returventil" som öppnar och det "skriker" lite mer, eler mindre.
Mvh
Lennart
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 18:43
av frankiboy
lennarte skrev:Skriker det alltid när du svänger eller är det bara i ytterlägena? Alltså när det inte går att vrida på ratten mer. I ytterlägena är det en "returventil" som öppnar och det "skriker" lite mer, eler mindre.
Mvh
Lennart
Innan skrek den bara i ytterlägena men nu är det hela tiden så man får ta i med kung och fosterland för att fickparkera och det låter för hemskt. Är det lönt att testa CRC Belt grip/Remsprej? Oljan till servon ska väl inte bytas utan bara påfyllas? Om det är servopumpen så kanske det är lika bra att sälja bilen eller?
Mvh
Frank
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 18:47
av White
Du kan ju börja med att känna på remmen om den behöver spännas.
Kan mycket väl vara så att oljan (ATF) behöver bytas.
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 20:02
av sicnarf
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279882sv
Du behöver inte sälja bilen bara för att servot tjuter. Det är nog bara att byta servo oljan. Vill du hellre tömma behållaren lite och testa med servotätning och smörjning så kan du använda detta ovan här.
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: mån 14 mar 2016, 20:20
av NilsO
Om det är det där klassiska skrikande ljudet så är det remmen. Om den inte är väldigt slak så hjälper det inte att spänna den, utan den måste bytas ut. Risken är annars bara att man spänner och spänner tills servopumpens fäste blir snett. En ny rem skriker inte även om den bara är ganska löst spänd, men en sliten rem kan man spänna hur mycket som helst utan att det hjälper. Servot är normalt helt tyst, hur mycket man än vrider på ratten, också i ändlägena.
På 940 är det oftast samma rem som driver vattenpumpen, alltså den bakersta remmen (bakerst som i bilens färdriktning). För att kunna byta den måste man först ta bort generatorremmen och remmen till AC-kompressorn (om bilen har det), men det är inte särskilt besvärligt.
Remmar finns ju på många ställen, jag tycker t ex Biltemas remmar verkar hålla bra, och de är billiga. Den som kallas 9.5 x 1025 passar bra.
Om man behöver fylla på servoolja så finns det en läcka.
Re: Servostyrning 940 GL -91
Postat: tis 15 mar 2016, 14:49
av frankiboy
Jag tackar alla vänliga personer på detta forum för tips och hjälp
