Sida 1 av 1
Fråga om co-värde b230e
Postat: ons 24 feb 2016, 09:06
av olofp
Idag var det besiktning och bilen (740-87 med b230e) och den gick igenom. CO-värdet låg på 2,0. Är det högt och något att bry sig om? Bränsleförbrukningen ligger på kanske 1,2-1,4 l/m när jag kör mestadels i stan. Längre turer brukar förbrukningen hamna strax under 1l/mil.
Re: Fråga om co-värde b230e
Postat: ons 24 feb 2016, 10:46
av lennarte
olofp skrev:CO-värdet låg på 2,0
För en "lagom sliten" normalt servad Volvo utan katalysator tycker jag nog att värdet är Ok. Det är ganska enkelt att justera CO-halten om det skulle behövas men jag tycker inte det är aktuellt i detta fall. Har för mig Volvo (fritt ur huvudet nu) skriver "
Inställningsvärde 0,5 - 1,5, Kontrollvärde 1- 2,5". Besiktningen säger max 3,5. Skruva på CO skruven är inget man ska göra i första hand heller om bilen går bra övrigt, utan service först.
Mvh
Lennart
Re: Fråga om co-värde b230e
Postat: ons 24 feb 2016, 11:28
av olofp
Tack för svar! Nej, jag ska inte ge mig på att ställa in co-värdet.
Bilen går bra i övrigt förutom två saker:
Den är något segstartad, det känns som att motorn går runt lite längre än normalt innan den hoppar igång.
Ibland vid varmstart (typ efter att jag varit in på Konsum en sväng) startar bilen och varvtalet går ner direkt, vissa gånger dör den men startar alltid igen.
Annars är bilen välservad, det enda frågetecknet är väl fördelarlock och rotor som jag inte vet alls när det är bytt.
Re: Fråga om co-värde b230e
Postat: ons 24 feb 2016, 14:03
av lennarte
Det finns/har funnits en liten trycktank/ackumulator i anslutning till bränslepumpen som brukar rosta sönder och tas bort. Den ska underlätta just varmstart, men jag tror det är mest just att starta motorn varm och startar gör den ju. Annars kan man tänka något med tillsatsluftsliden. Den ska vara helt stängd vid varm motor.
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 212 gånger
Här är ett felsökningsschema för K-Jetronic (CI, på engelska). Men det är för en modell med katalysator (CIS), men i huvudsak samma som din motor.
Mvh
Lennart