Stötdämparbyte och fjädrar i bak Volvo 745?
Postat: mån 22 feb 2016, 14:23
Vad är det för tillbehör som behöver köpas in? Skruvar? Ska gummit under fjädern vara placerat på ett speciellt sätt?
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
White skrev:Tyvärr har övre fjäderfästet utgått, annars hade det kanske varit lägligt att byte det med. Köp nya pinnbultar och muttrar i alla fall, du bör också byta bultarna som hållerMed övre fästet, menar du dom vita puckarna eller det som är ihopskruvat med fjädern som inte finns att köpa?
dämparen både uppe och nere.
olofp skrev:När jag bytte på min 740 köpte jag nya bultar och muttrar till stötdämparnas nedre fästen. Jag köpte också nya muttrar till pinnbultarna som sitter vid fjädrarnas övre fästen. Dock så hade den gamla muttern rostat fast så att jag fick ut hela pinnbulten istället för att få loss muttern :)Varför jag undrar om gummit (där nere) är för att det är vridet olika på höger och vänster sida. I framvagnen är det ju viktigt att fjädern sitter vriden i korrekt position.
Jag har förresten för mig att man bör ha en lång hylsa för att kunna komma åt den där muttern i fjäderns övre fäste ordentligt (storlek minns jag dock inte).
Jag är osäker på din fråga om gummit, men det borde väl ligga kvar på sin plats i koppen om du lyfter bort fjädern lite försiktigt?
Literary skrev:Jag menar den klockformade brickan och gummit.White skrev:Tyvärr har övre fjäderfästet utgått, annars hade det kanske varit lägligt att byte det med. Köp nya pinnbultar och muttrar i alla fall, du bör också byta bultarna som hållerMed övre fästet, menar du dom vita puckarna eller det som är ihopskruvat med fjädern som inte finns att köpa?
dämparen både uppe och nere.
Literary skrev:Jag törs tyvärr inte svara, hoppas att någon mer kunnig kan göra det :)olofp skrev:När jag bytte på min 740 köpte jag nya bultar och muttrar till stötdämparnas nedre fästen. Jag köpte också nya muttrar till pinnbultarna som sitter vid fjädrarnas övre fästen. Dock så hade den gamla muttern rostat fast så att jag fick ut hela pinnbulten istället för att få loss muttern :)Varför jag undrar om gummit (där nere) är för att det är vridet olika på höger och vänster sida. I framvagnen är det ju viktigt att fjädern sitter vriden i korrekt position.
Jag har förresten för mig att man bör ha en lång hylsa för att kunna komma åt den där muttern i fjäderns övre fäste ordentligt (storlek minns jag dock inte).
Jag är osäker på din fråga om gummit, men det borde väl ligga kvar på sin plats i koppen om du lyfter bort fjädern lite försiktigt?