Sida 1 av 1

Laddar dåligt vid start, men bra efter att ha varvats upp

Postat: tor 28 jan 2016, 23:24
av BGA
940- 92. 28 k.mil med originalgenerator. Har ett Biltema ladd instrument i cig. uttag med röd-gul-grön diod. När jag startat så lyser den rött. För att få den till att ladda måste jag rusa motorn och den slår direkt om till gul-grönt - lite olika beroende på hur stor belastningen är och laddar sen så länge motorn är igång. Om man inte rusar motorn så den inte börjar ladda utan kör på rött-gult drar den ur batteriet och motorn dör så småningom. Har hänt min fru (vem annars?) Helt utan belastning blir det grönt = 13,8 V. Har provat olika regulatorer. Nya Biltema och flera beg. Bosch med bra kol. Alla fungerar lika dant. Nytt batteri, ingen skillnad. Har kollat Biltema diod instrumentet i ett labb aggregat och det visar rätt. Efter att sökt i detta forum + många andra har jag blivit tippsad om korroderade kablar och anslutningar. Har kollat allt i motorrummet. Bytt jordkabel, kört generatorplus direkt mot batteriet och pluskabel direkt mot anslutningen (röd, klen kabel för magnetiseringen) som kommer från laddningslampan i centralinstrumentet. Ingen förbättring.
Svårt att kolla kablarna vid startmotorn. Pluskabel från batteri och generator är ju sammankopplade där, men tycker jag uteslutet fel där. Regulatorns anliggning mot "fjädrande tunga" inne i generatorn är väl rengjord och har normalt motstånd (=kraft)
Någon som kan förklara varför man måste varva 3-4 tusen varv för att den skall börja ladda och sen laddar okey så länge motorn är igång?
Om det varit tvärtom hade jag begripit det bättre - kunde varit ojämn kollektor. Lågt varv bra anliggning, högt varv dålig anliggning.

Edit: Efter att sovit på saken: Det är naturligtvis någon diod inne i generatorn som beter sig konstigt eller hur?

Re: Laddar dåligt vid start, men bra efter att ha varvats upp

Postat: fre 29 jan 2016, 07:10
av VaCUm
Lyser varningslampan för laddning? Om inte, vet du om lampan är hel?

Re: Laddar dåligt vid start, men bra efter att ha varvats upp

Postat: fre 29 jan 2016, 09:53
av startmotorpunktse
Troligtvis har du fel i fältdioderna (magnetiseringsdioderna) som gör att du måste varva den så högt. Stiger inte spänningen högre än 13,8V är det också ett tecken på det. Få generatorn provkörd hos en bilelektriker för att vara säker.

Re: Laddar dåligt vid start, men bra efter att ha varvats upp

Postat: fre 29 jan 2016, 10:39
av lennarte
En sådan enkel sak som remmen, är den ordentligt spänd? Är rem och remskivor i gott skick? Är remskivan på generatorn sliten så kan remmen bottna i remskivan och då kan man spänna remmen tills f--n avlöser en utan att det slutar slira. Remmen "skriker" inte i detta fall, annars får man ju "skriket" som varning när remmen är för lös.
Har du kollat spänningen på batteriet? det kan skilja mer än 1V mellan ciggutaget och batteriet. Det är "spänningsfall" p.g.a lång väg och många kabelskor. På min fick jag bort just 1V genom att göra rent och smörja in kablarna som sitter på skruven på batterikabelskon. Den ena av dom (jag har 2 st) går till en kopplingsplint vid A-stolpen höger sida och sedan går en vidare till 30-skenan i elcentralen och en till tändlåset. Därifrån går då en kabel till 15-skenan i elcentralen. Jag flyttade kabeln till cigguttaget till en säkring på 30-skenan i stället och fick ner spänningsfallet till 0,3V. Är allt Ok på din bil och du har ett spänningsfall på 0,3V så har du 14,1 på batteriet, och det är ju helt Ok

Mvh
Lennart