Sida 1 av 2

945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 18:11
av kungredansomung
Hejsan, min turbo ligger på -2 i vacuum på tomgång. Med gamla turbon låg den på -6 till -8, minns inte riktigt. Hur gör jag för att få tillbaka de som de va med gamla? Tacksam för svar. Mvh

Re: 945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 18:16
av White
Du menar alltså -0,2 bar nu och -0,6 till -0,8 innan? Båda mina 945ltt ligger på -0,7 till -0,8 bar på tomgång. Du har inte en vacuumläcka någonstans?

Re: 945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 18:22
av kungredansomung
White skrev:Du menar alltså -0,2 bar nu och -0,6 till -0,8 innan? Båda mina 945ltt ligger på -0,7 till -0,8 bar på tomgång. Du har inte en vacuumläcka någonstans?
Det va de jag trodde att de var först, så böt alla slangar förutom slangen från t-korset till laddtrycksmätaren då de kändes onödigt. Men kan de ha med saken att göra tror du? Eller vad kan annars ha gått fel när jag böt?

Re: 945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 18:25
av White
Du har väl inte kopplat mätaren på vacuumslangen till vevhusventilationen (den tunna slangen mellan oljefällan och insuget)?

Re: 945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 22:17
av kungredansomung
White skrev:Du har väl inte kopplat mätaren på vacuumslangen till vevhusventilationen (den tunna slangen mellan oljefällan och insuget)?
Ingen aning då den var inkopplad när jag köpte bilen. Ska kika på det!

Re: 945ltt

Postat: tor 28 jan 2016, 23:49
av White
Du skriver med nya turbon!? Du har alltså nyligen bytt turbo och det blev såhär efter bytet?

Re: 945ltt

Postat: fre 29 jan 2016, 09:51
av kungredansomung
White skrev:Du skriver med nya turbon!? Du har alltså nyligen bytt turbo och det blev såhär efter bytet?
Precis, har bytt till en annan orginal. Allt ser exakt lika ut som innan, ställbar wastegate på båda om de kan ha me nått att göra.

Re: 945ltt

Postat: fre 29 jan 2016, 12:20
av White
Nej, alltså wastegateklockan har inget med vacuum att göra. Dåligt vacuum på tomgång tyder på en otät maskin på någotvis. Det jag funderar över är om någon
vacuumslang hamnat fel/spruckit vid turbobytet? En maskin blir ju inte otät internt av ett turbobyte, så du borde kunna hitta felet vid någon slang eller packning.

Re: 945ltt

Postat: fre 29 jan 2016, 12:52
av NilsO
Jag håller inte riktigt med om att en vakuumläcka ger lågt tomgångsvakuum (även om det står så i en del handböcker och på nätet). Det kan kanske vara så på förgasarmotorer, men inte på motorer med insprutning.

Om motorn drar såpass mycket tjuvluft att det skulle påverka vakuum på tomgång, så skulle också tomgången stiga. Men med det stiger också vakuum, så det blir liksom självreglerande. Man kan prova det genom att varva upp motorn sakta utan belastning – vakuum hålls ganska konstant.

Vad som däremot ger lågt tomgångsvakuum är om avgassystemet är igensatt, t ex katalysatorn eller någon ljuddämpare. Kanske kan det också bli så om man monterat en turbo som kärvat ihop eller något... det vet jag inte. Om kamaxeln står fel får man också lågt tomgångsvakuum. Men allt det märks såklart också på att bilen inte går så bra.

Re: 945ltt

Postat: fre 29 jan 2016, 12:59
av White
Jasså tätt avgassystem ger också lågt tomgångsvacuum, det visste jag faktiskt inte. Jo, kanske kamremmen har kuggat över så kammen står fel?
Är jäkligt svårt att sätta fingret exakt på vad det är som orsakar sådana här problem, men att något hänt efter turbobytet är ju helt klart med sådana skillnader i vacuum.