Sida 1 av 1

Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: mån 25 jan 2016, 21:05
av Volvoo945
Har problem med min 940.

På jämn eller lätt gas hackar den rätt mycket, ungefär som att köra på för hög växel. Ojämn tomgång också, närmsta liknelsen är nog en gammal träbåt..

Går bra vid gaspådrag eller om man släpper gasen och bara rullar. Inte märkt av något annat problem.

Vad kan det vara tro?

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: mån 25 jan 2016, 21:33
av sicnarf
Bilen är välservad? Bytt olja, filter, tändstift, luftfilter och bränslefilter?
Kolla alla slangarna efter sprickor och skador.
Spraya startspray över insugspackningen för att kolla läckor.
Du får säkert fler tips av andra.

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: mån 25 jan 2016, 22:03
av Volvoo945
sicnarf skrev:Bilen är välservad? Bytt olja, filter, tändstift, luftfilter och bränslefilter?
Kolla alla slangarna efter sprickor och skador.
Spraya startspray över insugspackningen för att kolla läckor.
Du får säkert fler tips av andra.
Bytte allt utom stift i somras, vet inte hur gamla stiften kan vara.

Insugspackningen kollade jag med startspray för någon månad sedan vid ett annat problem.

Ska kanske tillägga att jag tror problemet började när jag bytte bränslerelä, men det var precis samma som satt på innan fast ett sprak nytt.

Den drar onormalt mycket bränsle också, runt 1,4-1,6 l/mil mest småkörning. Om det kan ha något samband.

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: tis 26 jan 2016, 08:03
av sicnarf
Jag skulle bygga en felkodsläsare för att kolla felkoder.
Det kan hjälpa till vid felsökning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=113950
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=65254

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: tor 28 jan 2016, 22:12
av quaker
om du inte bytt stift..byt direkt! Och byt fördelarlock och rotor ...kolla vacumslangar så de är hela eller byt dem på en gång!

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: fre 29 jan 2016, 18:29
av Matte791
Det är inte så att det ät varvtals bundet, hade en 745 som började rycka vid 1200 varv för att sedan försvinna och återkom vid 1800-2000 varv, visade sig att det var tändmodulen ,verkstaden kopplade upp den mot någon mätare som mäter hur den uppförde sig i bilen och den dippade vid varvtalen jag skrev,men var stabil där i mellan, bytte modulen sen var rycken bort blåsta.kan vara den som spökar för dig

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: tis 09 feb 2016, 20:03
av Volvoo945
Gjorde som ni sa och bytte stift och emot alla odds så var det det som var felet.

Tack för hjälpen! :-)-)

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: ons 10 feb 2016, 04:55
av sicnarf
Skönt.

Re: Hackar på jämn gas - 940 b230fk -96

Postat: ons 10 feb 2016, 07:28
av lennarte
Vilket stöder min "tes" att man (nästan) alltid ska börja med det enklaste, billigaste när man får problem. Det påminner mig om slutet på -60-talet när elektronisk bränsleinsprutning började bli vanligare (VW 1600). Så fort en sådan bil krånglade så sade många verkstäder det kan inte vi, den har ju insprutning. Många tänkte inte på att dom hade tändstift och brytare precis som alla andra bilar. Det blev värre i mitten/slutet av -70-talet när dessa motorer blev slitna och började dricka mycket bensin och spä ut oljan vintertid (vakuumstyrd bränslebox). Det fanns folkvagnar som jag bytte olja på flera ggr varje vinter "på den tiden"...

Mvh
Lennart