B6304 Ryker vitt.
Postat: sön 24 jan 2016, 22:44
Jahopp, precis införskaffat mig en 960 som när jag var ute och körde helt plötsligt varnade för låg kylarvätskenivå. Fyllde på lite och förstod att något inte är som det ska då det ryker vitt när motorn även är varm. Det är ju inte så det bolmar om den men det är vit rök som hänger kvar 2-3 meter efter bilen.
Kollar man i expansionskärlet vid gaspådrag går ju vattnet ner 1-2 cm och bubblar till i värsta fall.
Antar att det handlar om Topplockspackning/Sne eller sprucken Topp?
Oljan ser dock fin ut från oljelocket och stickan så antar att kylarvattnet bara kommer i kontakt med cylinder.
Motorn går annars bra med stabil tomgång och inga avvikelser, överhettar inte heller. Enda är väl att lyftarna knackar lite vid start men försvinner sen när motorn är varm.
Vad säger ni Volvo folket?
Brukar topplockspackning gå utan att det skulle vara något mer fel som vriden/sprucken topp? Är det ogjort arbete att bara byta topppackning utan att plana toppen?
Kan det vara något helt annat fel än topplockspackning?
Tack på förhand.
Kollar man i expansionskärlet vid gaspådrag går ju vattnet ner 1-2 cm och bubblar till i värsta fall.
Antar att det handlar om Topplockspackning/Sne eller sprucken Topp?
Oljan ser dock fin ut från oljelocket och stickan så antar att kylarvattnet bara kommer i kontakt med cylinder.
Motorn går annars bra med stabil tomgång och inga avvikelser, överhettar inte heller. Enda är väl att lyftarna knackar lite vid start men försvinner sen när motorn är varm.
Vad säger ni Volvo folket?
Brukar topplockspackning gå utan att det skulle vara något mer fel som vriden/sprucken topp? Är det ogjort arbete att bara byta topppackning utan att plana toppen?
Kan det vara något helt annat fel än topplockspackning?
Tack på förhand.