Sida 1 av 1

Volvo 744 (A-traktor) ELFEL?!

Postat: ons 20 jan 2016, 18:54
av Eric98
Tjenare, Har nu lite smått panik.

Felet började så att startmotorn inget ville gå igång när jag ska starta bilen så jag vickade lite på själva relä boxen. Och då startade den direkt, Men första felet som uppkom var när jag vickade på relä boxen när den var igång. Då smattrade det till och började rycka från relän. Och de gjorde så klimatanläggning la av fullständigt kommer ingen värme över huvud taget. Men fläktarna snurrar för man känner att det kommer kall luft vid fötterna.

Några dagar senare: Då dog elhissarna och knappen till takluckan. Samtidigt som de så dog stereon den vill inte gå igång men precis när batteriet är full laddat så lyser stereon och orkar precis med att spotta ut skivan sen dörr den. Så tänkte att batteriet kanske är dåligt. Så då köpte jag ett helt nytt utan några som helst resultat :(

Felen på den:
Klimatanläggningen
Elhissarna till rutorna och takluckan.
Stereon är helt död

Vad ska jag göra?
Ska man lämna in på mekonomen?

Re: Volvo 744 (A-traktor) ELFEL?

Postat: ons 20 jan 2016, 19:35
av Rådlös
Har du ett elsystem som i stort överensstämmer med hur det var när fabriken gjorde bilen eller har du (någon annan?) kopplat efter eget tycke?

Re: Volvo 744 (A-traktor) ELFEL?

Postat: ons 20 jan 2016, 19:37
av lennarte
Eftersom det "hände saker" när du "vickade" på elcentralen kan man ju tänka sig att felet är där. Om du tar ut facket ovanför askkoppen också kan du (lossa en spärr på var sida) dra ut hela elcentralen och vända på den. E.v får du kanske koppla loss och e.v ta ut stereon. Om den är originalkopplad räcker kablarna till för att dra ut elcentralen, men annars kan kablarna lätt bli för korta. Då kan du se och känna på alla flatstift och e.v klämma ihop dom om det behövs. Den grova röda kabeln kommer från en kopplingsplint vid A-stolpen höger sida vid bränsleboxen, kan bli kontaktproblem där. Där kommer det en kabel direkt från batteriet, och där går vidare en kabel som går direkt till tändlåset. Kolla batteri kabelskorna också, likaså både plus och minus på motorn och i karossen.

Mvh
Lennart