Sida 1 av 1

Volvo 740 Turbo B230ET

Postat: lör 16 jan 2016, 16:19
av Carlhkh
Hej, har nyligen införskaffat mig en 740 Turbo som jag tänkt orginalrenovera men har stött på lite problem då bilen inte startar och går som den ska.

När jag vrider om nyckeln så startar bilen men dör efter någon sekund. När jag gasar till dör bilen direkt.
Försöker jag starta bilen direkt efter går bara startmotorn men inget mer.
Väntar jag några minuter så startar bilen men dör efter någon sekund igen och så håller den på.

Jag har kört bilen från Skåne till Uppsala så bilen har gått och fungerar men helt plötsligt vill den inte alls. Jag har köpt nytt tändsystem från Volvo men problemet kvarstår.
Det sitter ett eftermonterat DEFA-larm i bilen som kanske kan spöka?

Har någon några tips eller idéer på vad det kan vara.

Mvh Carl

Re: Volvo 740 Turbo B230ET

Postat: sön 17 jan 2016, 17:30
av Carlhkh
En uppdatering. Bilen startar och går med startgas men dör direkt när man slutar med startgasen.
Vi har kopplat bort bränsleledningen och ser att bränsleflödet verkar normalt.

Några idéer?

Re: Volvo 740 Turbo B230ET

Postat: sön 17 jan 2016, 22:35
av Wilcan
Hmm... Svårt att tro det, men jag slänger ändå iväg detta.. Om inget annat kanske det ger någon kunnigare idéer.

Vännen hade problem med sin motorcykel efter han fått "Samma" soppapump utav sin återförsäljare när hans original gått sönder. Kom soppa och allt, men hojen startade bara med startgas. Visade sig att han fått fel och den inte gav tillräckligt med tryck.
Jag vet inte hur det är, men en turbo-modell kanske har starkare pump? Också har mätaren slutat fungera också har de bytta till en armatur från en vanlig 940-sugis? Finns apparater för att pröva trycket..

Re: Volvo 740 Turbo B230ET

Postat: tis 19 jan 2016, 19:04
av päpplet
Kolla så spridarmotståndet sitter ihop som det ska, det sitter på innerskärmen vid batteriet. Din motor startar och går på kallstartsventilen och själva spridarna verkar inte öppna

Re: Volvo 740 Turbo B230ET

Postat: lör 23 jan 2016, 15:56
av Carlhkh
päpplet skrev:Kolla så spridarmotståndet sitter ihop som det ska, det sitter på innerskärmen vid batteriet. Din motor startar och går på kallstartsventilen och själva spridarna verkar inte öppna
Tack för svaret!
Har tittat på kablarna som går till motståndet och har ingen spänning i någon kabel när tändingen är på. De grön-röda kablarna på bilden borde väl ha 12V?

Bild