Emilvolvo skrev:avgasröret är tätt hela vägen med ny packning mellan grenrör och "downpipe
Har du känt ordentligt med handen att det verkligen är tätt?? Jag har dubbla packningar, det läckte fortfarande lite med en ny packning + "klet". Jag hittade först en liten läcka på grenrörspackningen, första cylindern vid pinnbulten längst fram. Det gick endast att känna med kall motor, plåten till förvärmningen bortplockad och under c:a en halv minut. Sedan blev det för varmt att hålla handen där. När jag då hade grenröret bortplockat såg jag att det läckt på fler ställen + då i flänsen till avgasröret. Försökte fila det jämnt (både avgasröret och grenröret var ojämna) , men chansade med dubbla packningar (ej mot topplocket) istället och det blev tätt och bra. Nya packningar till grenröret är nog aldrig fel + så monterade jag nya pinnbultar och förkopprade stålmuttrar (dom var dyra), sedan har det fungerat (peppar, peppar). Förra besiktningen var det väl så bra som när den var ny (CO 0,05, HC 35, Hög CO 0,1, Lambda 1,01), efter 43000 mil med original katalysator. Ett oljebyte + filter är heller aldrig fel. Har man problem med fet blandning efter kat är det ju mycket fetare innan kat och då spär det ut motoroljan ganska fort om man bara kör småsträckor.
Mvh
Lennart