Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ante147
Hej!
Ibland varvar motorn upp i 2000 till 2500 varv, vid tomgång och även då en växel är i. Bilen har även ojämn tomgång.
Då jag stannat bilen därefter blir den mycket svårstartad, ibland får jag inte ens igång den då batteriet hinner ta slut..
Har även hänt att bilen bara la av då jag skulle parkera och den gick inte att starta.

Det märks då den kommer att bli svårstartad, då jag stannar bilen tar det ovanligt länge från det jag vrider av nyckeln tills den stannar.

Har bytt tändstift och ska prova med en spridarrengöring.

Detta fenomen har blivit värre med tiden

Har ni något tips på vad det kan vara? Har hittat liknande problem, men inte riktigt samma, där var det allt från luftmassemätare till att den tog tjuvluft.

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Försök att ta ut felkoder. Det underlättar i felsökningen, men från -96 års modell får man bygga en egen felkodsläsare. Sök på forumet om information. Annars låter det som tjyvluft, vevhusventilation eller liknande.

Mvh
Lennart
av Volvoo945
Hade samma fel på min. Gjorde ren spjällhuset och tomgångsmotorn, bytte lmm. Läste att det kunde ha ärjat i kontakten till motortempgivaren, sprutade i 5-56 och då funkade det ett tag. Bytte sedan motortempgivaren och sedan dess har det funkat.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]