Sida 1 av 1

Aussie locker volvo 940

Postat: tis 17 nov 2015, 17:13
av karlsson944
Hej,

Som rubriken lyder är jag inne på att byta diff på min volvo 940 FTT.
Bakaxeln som sitter i nuläget är en 1031 axel med 3.31 utväxling.
Det jag undrar är om någon har bytt till Aussie locker på en volvoaxel som har lite tips & trix. Har aldrig grejat med någon bakaxel innan så skulle behöva lite hjälp.
Det går antingen köpa en aussie locker löst eller så kan man få den monterad i en diffklump. Det jag undrar är om det är lättast att "bara" byta klumpen rätt av eller om det är lättare att montera i en aussie locker i befintlig klump.
Angående shimsning är det något jag kommer behöva göra?

Tack på förhand

Re: Aussie locker volvo 940

Postat: tis 22 dec 2015, 01:33
av tic88b
karlsson944 skrev:Hej,

Som rubriken lyder är jag inne på att byta diff på min volvo 940 FTT.
Bakaxeln som sitter i nuläget är en 1031 axel med 3.31 utväxling.
Det jag undrar är om någon har bytt till Aussie locker på en volvoaxel som har lite tips & trix. Har aldrig grejat med någon bakaxel innan så skulle behöva lite hjälp.
Det går antingen köpa en aussie locker löst eller så kan man få den monterad i en diffklump. Det jag undrar är om det är lättast att "bara" byta klumpen rätt av eller om det är lättare att montera i en aussie locker i befintlig klump.
Angående shimsning är det något jag kommer behöva göra?

Tack på förhand
Hej
För det första är Aussie lockern alldeles för elak för att använda i en bruksbil.
Fördelen med den är att den är billig och enkel att montera (om du har mek erfarenhet). Behöver ej shimsa in den.
Nackdel låter som fan.

Hade jag varit du hade ja sparat lite till och köpt en Torsen diff istället.
Dock är det noga med flank spel och shimsning och kostar det dubbla.
Men fan så trevligare.

3e alternativet är att svetsa klumpen i med bort plockade drivaxlarna.
Inget som rekommenderas.
Billigt och håller nästan alltid
Nackdelen är ju att du alltid har "diffat"
SBP kan va lite kinkiga men dom klagar ju alltid :)