Sida 1 av 4

Mystiskt fel 945 -91

Postat: ons 04 nov 2015, 21:12
av Pyrolys
Hej alla !

Min 945 från -91 har ett gäckande problem som jag behöver hjälp med. Jag har typ bytt allt nu. Mer Biltema än Volvo snart. (Kanske de som är problemet) så här....

Bilen gick dåligt på låga varv. Betedde sig skumt på tomgången. Jag bytte tomgångsmotorn och insugspackningar. Gjort rent själlhuset till strålande glans. Då börjar nästa problem. Bilen blir trögstartad, men när den går går den felfritt. Jag byter fördelare och rotor. Nya stift och rengör alla givare.
Nu idag plötsligt vägrar den starta. Startmotorn går runt och gnista på alla fyra stift. Bilen startar när jag sprutar in startgas i spjällhuset och går kanon när den väl är igång.

Vad skall göra? Är soppapumpen paj? Den surrar när jag vrider på tändningen. Brönsletryck tänker jag? Hur regleras det? Tips råd och gärna lösningar önskas.

I övrigt är följand bytt på bilen
Avgasrör (från kat. Bak)
Bränslefilter
Luftmassemätare
Luftfilter
Bränslepumpsrelä
Alla drivremmar

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: ons 04 nov 2015, 22:15
av sicnarf
Vad har du för tändstift? Kan vara det som strular?

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: tor 05 nov 2015, 03:26
av Pyrolys
Biltemas stift som ska passa enligt deras katalog. Inte bra?

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: tor 05 nov 2015, 07:42
av sicnarf
Nej! Har läst om flera som haft problem med dessa. Bytt till andra stift, Volvo original kanske.

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: tor 05 nov 2015, 07:52
av lennarte
Pyrolys skrev:Biltemas stift som ska passa enligt deras katalog. Inte bra?
Jag har kört Biltemas tändstift i mina bilar i många år utan problem. Deras tändstift originalmoteras hos flera stora biltillverkare i Europa, dock inte (vad jag vet) Volvo. Som har Bosch. Skillnaden mellan ett bra och dåligt tändstift är nog snarare var (vilken motor) man sätter dom i än vad (vilket tändstift) man sätter i dom ( motorn). Dagens tändstift har ett större "värmetalsområde" än gårdagens, vilket gör att ett av dagens tändstift ersätter flera av gårdagens. Köper man då ett som "ligger" i utkanten av det område det ska täcka och motorn det ska sitta i är "i inte fullgott skick", kan det ju bli problem. Då kan kanske ett annat fabrikat kan "ligga närmare" i värmetal vad just din motor kräver, därför kan 2 i övrigt exakt lika motorer gå olika bra på samma typ av tändstift. Till normal körning med "standard" motorer i gott skick är det sällan problem. Volvo bör ju veta vad som är bäst till din motor, men min motor gick inte på Volvos tändstift (B234F 16V motorn). köpte då NGK (turbotändstift) och det funkade. Kör nu Biltemas tändstift för B230FT motorn, och det funkar.

Just tomgångsproblem brukar "härröra" från läckande insugningsrör (alltså det kommer in frisk luft någonstans mellan LMM och topplock), problem med vevhusventilationen, som i sin tur kan "gegga igen" tomgångsmotorspjällhus och oljefällan. Om oljefällan är tät kan det fylla igen tomgångsmotor och spjällhus. Du kan köra "diagnosfunktion 3" enligt länken här. Det ska "klicka" i tomgångsmotorn om den är riktig, men det kan ju fortfarande vara "geggit" i slangarna. Du kan även kolla funktionen på gasspjällskontakten, den ska "klicka" precis när spjället öppnas (eller stängs)
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Lyssna så båda pumparna går, man ska höra tankpumpen om man öppnar tanklocket och håller örat mot (e.v en slang mot örat). E.v måste motrn vara igång eller i alla fall "köra" på startmotorn. Det är lite olika på Volvo om pumparna ska "gå" en stund när man slår på tändningen eller dom går först när motorn går runt.

Mvh
Lennart

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: tor 05 nov 2015, 10:38
av Pyrolys
Tack för tipsen! Byter stift idag, återkommer senare om de löste problemet.

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: tor 05 nov 2015, 11:27
av NilsO
Pyrolys skrev: Nu idag plötsligt vägrar den starta. Startmotorn går runt och gnista på alla fyra stift. Bilen startar när jag sprutar in startgas i spjällhuset och går kanon när den väl är igång.
Menar du att bilen startar och går att köra med om du använder startgas, eller menar du att motorn håller sig igång så länge det finns startgas kvar?

(Jag tror du kan vänta med att lägga pengar på tändstift, men det är ju jag...)

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: lör 07 nov 2015, 02:20
av Pyrolys
Hej alla!

Följande har hänt!
Jag har bytte tempgivaren för motorstyrning och nollade felkoderna då plötsligt funkade bilen utmärkt i 25-30 starter. Sendan börjar krånglet med staterna igen idag..... Blir vansinnig!! Lackade ur och bytte bränslepump och tändkablar och satt in ett par böttre kvalités stoft NGK.
Nu startar den , men inte så där rappt och direkt som man vill att en bil skall göra. Som att startmotorn går 1-2 varv för mycket för att de skall kännas riktigt bra. Förstår ni?

Bilen startar fortfarande på startgas om den krånglar. Sen går den utan gas och hur fint som helst. Mjukt och fint.

Vad skall jag göra härnäst ?? Styrboxen tänker jag? Den på vänster sida nere vid passagerar vänster fram ?
Tips idéer mm?

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: lör 07 nov 2015, 02:24
av Pyrolys
Ursäkta stavningen ovan.... Klockan är mycket

Re: Mystiskt fel 945 -91

Postat: lör 07 nov 2015, 02:28
av White
Bränslestyrboxen sitter på höger sida. :wink:

Kanske insugspackningen som är trasig?