Sida 1 av 1

Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: tis 03 nov 2015, 19:40
av White
Någon som har tips på bra tändstift till måttligt trimmad (175-185hk) B230FK? Har sneglat på NGK BPR7ES. Originalstiften går aningen varma.

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: fre 06 nov 2015, 22:14
av White
Ingen som har något tips?

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: lör 07 nov 2015, 00:16
av SkauneJohan
ifall stiften är lite varma så skaffar du lite kallare stift :wink: ngk är dom bästa stiften som finns

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: lör 07 nov 2015, 00:34
av White
Har nu gjort en beställning på NGK BPR7ES. Dom är ju snäppet "kallare" än originalstiften, så jag hoppas dom blir bra. :)

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: lör 07 nov 2015, 11:18
av lennarte
White skrev:Har nu gjort en beställning på NGK BPR7ES. Dom är ju snäppet "kallare" än originalstiften, så jag hoppas dom blir bra. :)
Jag körde NGK BPR7ES i min B234F motor. Funkade kanon. Körde Champion enligt rekommendation före det och dom blev varma. Kör numera Biltemas enligt deras tändstiftskatalog (min bil finns inte med i ordinarie katalog) och dom verkar funka bra (har inte "plågat" pärlan än sedan den servicen). Min motor är ju på 159 hk original och med balansremmen borttagen ger det (enligt obekräftad uppgift) 5, kanske 10 hk till. Jag skrev i en annan tråd att dagens tändstift har ett vidare "täckningsområde" så olika fabrikat med samma rekommendation kan funka olika på samma typ av motor.
Som exempel på att det var större urval förr, min Volvo PV satt det ju Champion (körde alltid Champion på den tiden) L87. Motorn borrades till 2,0L och trimmades till c;a 125 - 135 hk. Då satte jag i B20 tändstift L82 (rekommendation för alla B20 motorer) men det gick inte så bra när man började "dra på" efter inkörningen. Jag monterade då i L78 (som satt i VW-s luftkylda motorer "på den tiden") och det funkade kanon. Något år efter jag sålt den kom dåvarande ägaren hem och undrade om jag ville "titta på" den, Då hade dom satt i ett L92 tändstift (B14 motorerna i 343 modellen) "för dom hade inga andra" :twisted: :twisted: :twisted:. Servicen gjorden på Volvo och dom gjorde det "bara för" den firman han jobbade på servade sina lastbilar där, annars hade dom inte "tagit in" den. Nya rätt tändstift, så gick den igen. Mittelektråden hade smält bort nästan helt, så det hade nog varit ordentligt varmt. Han hade givit dom ett tomt tändstiftspaket Champion L78 (som jag skickade med bilen för det skulle bli rätt och skrivit en lapp med tänd.inställningen), och sagt till att dom skulle montera sådana, men dom brydde sig inte.

Mvh
Lennart

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: lör 07 nov 2015, 14:05
av White
Då verkar det som jag gjort ett bra val av stift då... :)

Re: Bra tips på tändstift till trimmad B230FK?

Postat: sön 08 nov 2015, 10:49
av White
Någon som haft problem med NGK stift över lag?