Upptäckte när frugan kom hem att hennes 945 Ltt börjat knacka. Lyssna lite snabbt bara men tycker nog att det kommer ifrån toppen. Nått förslag på vad som kan hänt? Den har gått lite över 26000 mil och är nyservad med olje, oljefilter, kamrem, bränslefilter, termostat, kylvätska, tändstift, ventilkåpspackning, packbox kamaxel m.m. Gått ca 200 mil sen allt är bytt. Sitter bränslechip och 0.7-0.8 bar laddtryck i övrigt original.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: fre 30 okt 2015, 22:07
av White
Är inte ovanligt med kolvbultsknack på rödblockare som rullat lite längre, brukar dock inte vara någon fara.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: fre 30 okt 2015, 22:34
av Jonnybcool
White skrev:Är inte ovanligt med kolvbultsknack på rödblockare som rullat lite längre, brukar dock inte vara någon fara.
Okej.. Tycker mer att det låter som ventilknack eller nått. Läste nått om några gummidämpare som satt vid ventilerna som ofta vittra sönder. Kör med biltemas delsyntetolja för tillfället men har använt den i andra bilar utan problem som tror inte de beror på de.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: fre 30 okt 2015, 22:50
av White
Dom gummidämparna brukar bli hårda som backelit, kan ju mycket väl vara det också som hörs.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: fre 30 okt 2015, 23:00
av Jonnybcool
White skrev:Dom gummidämparna brukar bli hårda som backelit, kan ju mycket väl vara det också som hörs.
Okej ja är väl ingen omöjlighet. Funderar på om man ska riva bort kamaxeln och kika nån dag om jag får tid. Kan man låta fördelare och de sitta kvar eller måste man ta bort den också för att få bort kammen?
Re: 945 Ltt knackar
Postat: fre 30 okt 2015, 23:02
av White
Jonnybcool skrev:
White skrev:Dom gummidämparna brukar bli hårda som backelit, kan ju mycket väl vara det också som hörs.
Okej ja är väl ingen omöjlighet. Funderar på om man ska riva bort kamaxeln och kika nån dag om jag får tid. Kan man låta fördelare och de sitta kvar eller måste man ta bort den också för att få bort kammen?
Uj, minns faktiskt inte! Många herrans år sedan jag hade loss kammen på ett rödblock. Men fördelaren är ju lätt att lossna i vilket fall.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: lör 31 okt 2015, 10:15
av Jonnybcool
Lyssnade nu igen när hon kom hem och ljudet försvinner vid typ 2000 rpm så vet inte men får bli att kolla närmare på ventilspel osv. när tid finnes. Båda bilar behöver gå dagligen i princip så man får ju aldrig tid till nått....
Re: 945 Ltt knackar
Postat: lör 31 okt 2015, 13:32
av NilsO
Du kanske gjort det, men man kan koppla ur en spridare i taget medan motorn går och höra hur/om ljudet förändras när man stänger av en viss cylinder. Mekaniska ljud från ventilmekanismen påverkas inte, men det gör däremot ljud från vevmekanismen, och grenrörsläckor etc.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: lör 31 okt 2015, 14:44
av Jonnybcool
NilsO skrev:Du kanske gjort det, men man kan koppla ur en spridare i taget medan motorn går och höra hur/om ljudet förändras när man stänger av en viss cylinder. Mekaniska ljud från ventilmekanismen påverkas inte, men det gör däremot ljud från vevmekanismen, och grenrörsläckor etc.
Har inte testat de, tack för tipset -)
Edit: Har nu testat och det lät som det knacka mer när motorn börja gå ojämnt på 3 cylindrar, knacka ungefär lika oberoende av vilken cylinder man drog spridaren på.
Tyckte dock inte den knacka nått precis vid starten(kall) utan kom efter nån minut.
Re: 945 Ltt knackar
Postat: sön 01 nov 2015, 13:52
av Jonnybcool
Film på eländet.... Ska lyfta ventilkåpan senare idag och kolla lite samt mäta ventilspel.