Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
En nästan omöjlig sak att svara på... Kan vara en säkring, men kan lika väl vara en givare som lagt ner eller oxid i en kontakt eller... Listan kan bli väääldigt lååånnng!

Tyvärr känner jag bara till felkodsystemet på 940 fram till -96. Där det sitter en diagnosbox på vänster fjäderbenstorn med en kabel som man trycker ner i ett hål (i detta fall hål 3) i diagnosboxen varefter man vrider på tändningen (belysningsläge) och trycker 1 sekund på knappen vid diagnosboxen! Då får jag en 3-siffrig kod av en liten diod (lampa) i form av blinkningar [ex: blink-blink---blink-blink-blink---blink-blink (2-3-2) som betyder Höger framhjulssensor, signal saknas.]
Användarvisningsbild
av Hayah
Visst är det jobbigt!
Jag har haft min bil i drygt 1 månad bara, också en 940 -97.
Nu på onsdag ska den in för TREDJE gången för detta.
Dom har inte hittat felet dom två tidigare gångerna och denna gången ska dom behålla den tills felet är löst. annars så jävlar :twisted:
Användarvisningsbild
av ThaSaint
finns en pdf-fil i FAQ på detta forum som talar om hur man kan kolla felkoder på din '97 genom att bygga en liten grej ...
Kanske går kolla ABS så åxå (?)

Kan vara många fel, så svårt att svara på varför den lyser lixom.

//Erik
Användarvisningsbild
av Hayah
Är det inte dåligt att Liljas inte har alla/rätt felkoder?
Dom hade inte den rätta felkoden för ABS och har därför inte hittat felet utan bytt saker på måfå.
Men IGÅR (tredje gången jag har bilen inne) så hade dom hittat rätt felkod och direkt sa dom att ena givaren på bakaxeln var trasig.
Hade dom haft del hemma till det hade min bil varit klar igår, så det tog ju inte lång tid när dom väl hittade felkoden. Varit bättre dom försökt hitta rätt kod från början?! Det hade sparat dom pengar då det här är ett garantijobb.
Användarvisningsbild
av eccy243
Hayah skrev:Är det inte dåligt att Liljas inte har alla/rätt felkoder?
Dom hade inte den rätta felkoden för ABS och har därför inte hittat felet utan bytt saker på måfå.
Men IGÅR (tredje gången jag har bilen inne) så hade dom hittat rätt felkod och direkt sa dom att ena givaren på bakaxeln var trasig.
Hade dom haft del hemma till det hade min bil varit klar igår, så det tog ju inte lång tid när dom väl hittade felkoden. Varit bättre dom försökt hitta rätt kod från början?! Det hade sparat dom pengar då det här är ett garantijobb.
ENA givaren??? Har du en av de få 940 med antispinn? Vad jag vet sitter de bara en givare på bakaxeln. Om man inte har antispinn vill säga...
Användarvisningsbild
av Hayah
Ingen aning du. Kan erkänna jag har lite dålig koll på det utan bara säger det mekanikern sa till mig. Iofs har dom lurat mig förr. :roll: T ex försökte dom säga att det inte gick att koppla datan till min bil för att kolla fel, men den där gick vi dock inte på!
Och inte tusan har jag antispinn kom jag på. Isf har dom gömt knappen :o Så som jag spinner nu när man är lite för snabb på fötterna och vägarna blöta. :p
av återfallsvolvo940
Jocke S. skrev:En nästan omöjlig sak att svara på... Kan vara en säkring, men kan lika väl vara en givare som lagt ner eller oxid i en kontakt eller... Listan kan bli väääldigt lååånnng!

Tyvärr känner jag bara till felkodsystemet på 940 fram till -96. Där det sitter en diagnosbox på vänster fjäderbenstorn med en kabel som man trycker ner i ett hål (i detta fall hål 3) i diagnosboxen varefter man vrider på tändningen (belysningsläge) och trycker 1 sekund på knappen vid diagnosboxen! Då får jag en 3-siffrig kod av en liten diod (lampa) i form av blinkningar [ex: blink-blink---blink-blink-blink---blink-blink (2-3-2) som betyder Höger framhjulssensor, signal saknas.]
Har lärt mig nu....
Kolla med OHM mätare du bör få ett varde kring 1000 Ohm på givaren.
Mindre eller mer tyder på trasig givare...
Lycka till
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har lärt mig nu....
Kolla med OHM mätare du bör få ett varde kring 1000 Ohm på givaren.
Mindre eller mer tyder på trasig givare...
Lycka till
Det stämmer! Men här kollar du bara om givarna fram är OK. Det finns en hel del annat på ABS-en som kan jävlas...men självklart är givarfel inte helt ovanligt!
av Rullan
Hej !
Tack för alla era svar. Nu har det fixat sig. Jag var till volvo och de kollade upp felkoden. Det var givaren på vänster sida som var ur funktion, när jag hade fixat ny givare lyste lampan ändå, då var jag till volvo och de kollade upp koden, då var det fel på höger sida. När jag även hade bytt den sidan, då Yes, då hade lampan slocknat och jag kunde åka och besiktiga min volvo, som gick igenom.

PS de på volvo tyckte det var konstigt att inte det kom felkoder på både vä och hö sida när jag var där första gången DS

Tips. Jag köpte givaren på volov reservdelar, de var billigast.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]