Sida 1 av 2

skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: tor 15 okt 2015, 15:17
av dalldall
har en 230 e 88 som nästan tappat kompet helt på alla cylindrar. är det samma block som på en vanlig 230 från 90?? nån som vet.

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: fre 16 okt 2015, 07:27
av lennarte
Eftersom ingen annan svarat så... Har du kollat så inte kamremmen hoppat några kuggar eller gått av ?? Vad jag vet så skiljer det på tänd och bränslesystem. Ska du ha bara blocket är det säkert samma, kan inte tänka mig något annat. Tar du en äldre motor till en nyare bil måste du byta svänghjul (vevaxelgivaren) men gör du tvärt om sitter "dom grejerna" i fördelaren och toppen ska du ju flytta över fattade jag det som. Det kommer nog fler svar så småningom.

Mvh
Lennart

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: fre 16 okt 2015, 08:53
av dalldall
skall bli a traktor, fick bilen gratis så det var ju bra o tacka o ta emot! klarat sig ganska bra från rost, dock har den stått ute utan motorhuv, kamaxel o ventilkåpa o kanske tändstift med nåt år tyvärr! så regnet har väl gjort sitt. ny kamrem och kam senare, ingen komp eller knappt. har några vanliga motorer ståendes, så hoppas det e samma block. så blir väl o flytta över toppen.

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: fre 16 okt 2015, 10:08
av SkauneJohan
jag tror skillnaden är intern :roll:

mellan 1985 och 1988 hade b230 små ramlager och vevlager för att sedan 1989 och framåt gå tillbaka till större ramlager

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: lör 17 okt 2015, 09:38
av dalldall
e nog så. blir till o riva bägge o hoppas det bara e o flytta över toppen!

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: lör 17 okt 2015, 10:47
av White
De bredare ramlagren kom andra halvan av 1989 om jag inte minns helt fel!? :)

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: mån 19 okt 2015, 23:15
av päpplet
Om du flyttar över toppen och all kringutrustning funkar det att ta ett nyare block. Tror dock att du kommer tappa nån hästkraft då det är andra kolvar med lägre komp i de nyare blocken annars kommer de funka.

Tror du lär flytta över generatorfästen också då generator och servopump sitter omkastat på E-motorn mot F

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: tis 20 okt 2015, 10:23
av NilsO
Är svänghjulet samma, dvs hålen som svänghjulsgivaren läser av?

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: ons 21 okt 2015, 07:20
av lennarte
Det är väl Hallgivare i fördelaren på "E" motorn. Svänghjulsgivare finns väl "bara" på "F" motorer med LH2,4 (-88B och uppåt)

Mvh
Lennart

Re: skillnad på 230 90 o 230e 88?

Postat: ons 21 okt 2015, 17:55
av dalldall
hmmm, inte konstigt kompet e borta, fullt med vatten i motorn hehe. tätar knappast i loppen, frågan e hur mycket rost det finns i cyl/ringar'??