Sida 1 av 2

Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: ons 07 okt 2015, 16:56
av Ruperto
Hej!

det finns hur många trådar som helst angående tändstift men jag har inte hittat något med samma fel som jag har.. Finns det någon tråd med samma fel, länka gärna isåfall :)

Volvon började hacka för några dagar sedan vid gaspådrag och då kollade jag mina tändstift, dom var sotiga och svarta. Åkte iväg och inhandlade 4 st nya tändstift.
3 st utav tändstiften gick väldigt bra att byta, men den 4:e fick jag lite krångel med...
När jag skulle skruva in det nya stiftet så måste jag haft lite fel vinkel när jag började skruva in den, så att det skruvades bort lite ifrån gängorna och det blev metall flis (aluminium är det väl). Borstade bort flisen och försökte få stiftet att komma in rätt och tillslut så fick jag in den.

Efter detta var klart så provkörde jag bilen och den har slutat hackat vid gaspådrag, men det börja hacka när man håller jämn gas istället. Spelar ingen roll vilken hastighet jag har, det är endast vid jämn gas...

Vad kan det ha med att göra? sitter stiftet fel? Jag drog dock ej med momentnyckel, utan jag gick på känn. Kan det hjälpa om jag skruvar ur den och drar åt med momentnyckel, 25 Nm är det väl man ska dra åt med?

Det är en Volvo 945 -93:a med motor B230F.

Tacksam för alla svar jag får :)

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -03

Postat: ons 07 okt 2015, 17:12
av NilsO
Jag tycker det låter som att problemet inte hade med tändstiften att göra.

Den gick dåligt innan du bytte tändstiften, och den går ju fortfarande dåligt.

Motorn går inte dåligt för att man drar åt ett tändstift för hårt, så länge det inte blivit skadat. Den går inte heller dåligt även om tändstiftet bara är iskruvat halvvägs, för hand. (Däremot förstörs själva stiftet ganska snart.)

Kolla resten av tändsystemet istället!

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -03

Postat: ons 07 okt 2015, 17:22
av mikekop
Jag bara måste fråga, hur fick du tag på en -03:ans 945:a? Sista årsmodellen var -98...

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -03

Postat: ons 07 okt 2015, 17:45
av Ruperto
NilsO skrev:Jag tycker det låter som att problemet inte hade med tändstiften att göra.

Den gick dåligt innan du bytte tändstiften, och den går ju fortfarande dåligt.

Motorn går inte dåligt för att man drar åt ett tändstift för hårt, så länge det inte blivit skadat. Den går inte heller dåligt även om tändstiftet bara är iskruvat halvvägs, för hand. (Däremot förstörs själva stiftet ganska snart.)

Kolla resten av tändsystemet istället!
jo men efter att jag bytte tändstift så slutade den hacka vid gaspådrag och hackar istället vid jämn gasnivå... Det tycker jag är lite konstigt..

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -03

Postat: ons 07 okt 2015, 17:46
av Ruperto
mikekop skrev:Jag bara måste fråga, hur fick du tag på en -03:ans 945:a? Sista årsmodellen var -98...
haha, tänkte helt fel där... ska ju vara -93:a :lol:

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: ons 07 okt 2015, 18:00
av sicnarf
Vad för tändstift har du stoppat i den?

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: ons 07 okt 2015, 19:00
av Ruperto
sicnarf skrev:Vad för tändstift har du stoppat i den?
NGK - Atrikelnr: 18-BPR6ES

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: ons 07 okt 2015, 20:09
av sicnarf
Testa med Volvo original tändstift. Se om det hjälper, för dina problem förflyttade sig liksom.

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: tor 08 okt 2015, 21:39
av Ruperto
Va inne på mekonomen (där jag köpte stiften) idag. Jag förklarade felet och dom föreslog att jag skulle kolla, lambdan, luftmassemätaren, bensinfiltret och även rotorn. Dom tyckte att det lät konstigt ifall det skulle bero på stiften. Så antar att det bara är att sätta igång och byta delar för att kunna utesluta saker :)

Re: Hackar efter tändstiftbyte volvo 945 -93

Postat: tor 08 okt 2015, 22:08
av roh66
Hej Ruperto!

Innan du börjar byta massa grejer så måste du kolla upp resten av tändsystemet som NilsO skrev.
Tändkablar,rotor och fördelarlock.
Titta på motor'n i mörkret när den går på tomgång. Då kan du se om tändkablarna ger
överslag. Duscha vatten för att "stressa" dem lite.
Friska kablar skall klara även det testet.
Fördelarlocket/rotor kan du göra rent om det inte är för slitet.Innan du skruvar dit locket spraya
5-56 el.Wd 40 tex. inuti locket.
Du kan även spraya tändkablarna som en först åtgärd det kan mycket väl avhjälpa problemet om det är fel på
tändkablarna. Men det är bara kortsiktig lösning.

Mvh.R.